Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
bumbi

Selco Rival

Rekommendera Poster


Äre nån som vet vad lämplig motor är för båten? jag har en 40hk mariner på den nu, men funderar på att byta motor till nåt värre.
 
vad är max motor för att försäkring ska gälla och båt ska hålla? =)
 
 

post-20128-1394234702,8874_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Men 50hk kan inte göra så stor skillnad?. Däremot hade jag tänkt mig att sätta dit minst en 60hk. Vill bara veta att försäkringen gäller och att båten håller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Blir det inte lite baktungt med mer än 50hk 2-takt?

 

Det är väl kort rigg på den, svårt få tag i en motor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en typskylt i motorbrunnen på Selco-båtarna (om ingen tidigare ägare plockat bort den), där kan du se vilken max effekt som rekommenderades av tillverkaren. Jag har själv haft den lite mindre Riviera Junior (ca 4 m) och till den rekommenderades max 40 hk. Till Rival har jag för mig att det är max 65 hk. Sen är det skillnad på gamla och nya motorer, förr mättes effekten på vevaxeln på senare tid mäter man på propelleraxeln. Det ska vara kortriggad motor till denna båten. Nya motorer större än 40 hk tror jag knapp säljs med kort rigg i Sverige. Äldre motorer på upp till ca 70 hk med kort rigg brukar man kunna se i annonser. Jag tror inte försäkringsbolagen har någon större koll på såpass gamla båtar, begränsningen är nog snarast om akterspegeln (och piloten) är frisk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Undrar mest vailken selcomodell du har?? Längd?

På de vanligaste modellerna (4 meter ungefär) kan du nog inte ha mycket mer än 40-50. Däremot på rivalen(4,70 kan du utan svårighet klämma fast en 70 hästare, och det är de godkända för)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare !

 

Jag har en likadan båt med Suzuki 65hk Elstart, Eltilt går kanon.

Skall sälja både båt o motor nu... Köp motorn o få en reservdelsbåt på köpet...

 

Paketpris 25 000kr Bara motor 21 000kr...

 

Tobias 0706-583197

 

Finns i Göteborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har slängt till med en 80Hk Mariner på båten nu. Har även förstärkt akterspegeln med en 3mm aluplåt. Tror ni detta kommer att funka?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lär ju bli bra´ bra tryck i skutan. Om den inte sjunker vill säga. smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tror du den kommer sjunka? =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det varken tror eller hoppas jag. = ) Men lite baktung kan du nog räkna med.

 

Lär ju bli ett jävla klipp alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.. det tror jag med. Jag funderar på att fylla nån säck med nåt skit och lägga framtill i båten. Den gjorde 24-26 knop med 40 hästarn på. Vad tror du den kommer göra nu med 80hk?. Vet inte riktigt viktskillnaden på motorerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har en Selco Rival från ca sent 60-tal. Jag har en Johnsson 50hp lång rigg från 80-talet någon gång.

Riggen är för lång så den går skit tungt och gör bara ca 20 knop. Jag har försökt att hitta korta riggar till motorn men det finns ingen.

Jag skulle vilja höja akterspelen för att om jag skulle få för mig att byta motor senare så slipper jag jaga efter en kort riggad. Jag har tanken att byta upp mig till en 65-70hp motor senare så att akterspegeln måste hålla för det.

 

snälla hjälp mig med tips, ritningar mm

MVH/ Selco-rider

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...