Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Konstantin

Jordningsrelä, glödningslampa

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har en MD2030A och behöver er hjälp med att klara ut varför kontrollampan, glödning inte lyser när man inkopplar panelen och även när jag trycker upp vippströmbrytaren för glödning men motorn startar!

 

Jag hade ett äventyr med motorn, (se inlägget med svart rök från avgaserna)

efter det att mekanikerna kopplade in motorn så fungerade inte laddningen av servicebatterierna, jag felsökte och fann att dom inte hade kopplat in `Dplus från generatorn till skiljereläet märke Bosch.

Jag fann dessutom att minuskabeln från startbatteriet och denna från servicebatterierna inte kopplades in enligt bifogade bild på jordningsreläet. Minuskabeln från servicebanken skruvades på jordningsskenan på jordningsreläet. När jag mätte fann jag en spänningsskillnad på 0,7Volt mellen punkterna där minuskablarna var kopplade på jordningsreläet. Detta ändrade jag så att minuskabeln från servicebanken kopplades till samma punkt som minuskabeln från startbatteriet, kontrollmättning gav 0Volts som det ska vara tönkte jag.

 

Werkstadshandboken säger att MD2030A, (och även MD2010A, MD2020A,MD2040A) har ett 1,5 poligt elsystem med anmärkningen att under start proceduren är det 1-poligt. Övriga versioner av motorn B,C,D har ett enpoligt elsystem.

 

Kan flyttningen av minuskabeln vara orsaken till att kontrollampan glödning inte lyser eller har lampan gått sönder.

Jag frågar er därför att det är lite struligt att ändra minuskablarna, man måste ta av generatorn o.s.v.

 

 

Jag bifogar en bild med elschemat motor!

 

mvh

Konstantin

post-14329-1394234700,9626_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...