Gå till innehåll
lördag 20 september 2025
Sigge75

sabb

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Sabb motor från 72 på 10 hk på min skuta.

Är det nån som har instruktionbok till den eller kan komma med tips och skötselråd.

Det var någon som sa något om någon smörjspruta uppe på topplocket som ska användas före varje start. Jag har ingen sådan på min motor är det fel på den då? eller finns det olika modeller?

Har bara haft utombordare förut, därför denna ovetskap.

Överlycklig för alla svar jag kan få.

post-18416-1394234691,5379_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog ha en bok till din motor.

Kan du lägga upp en bild på din motor så att jag kan se om det är en likadan motor.

Mvh/Linde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den stora frågan för mig är hur man underhåller/smörjer motorn så den inte går sönder.

MVH  Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en luftkyld version av ungefär samma motor som din. Dessa motorer har jag en smörjkopp på ventilkåpan som man skall fylla på då och då. Denna är nödvändig eftersom dom saknar oljepump och kan därför inte få olja till ventiler och vipparmar på något annat sätt. Jag bifogar din bild där jag ringat in denna smörjkopp. Lycka till!

post-19918-1394234691,7686_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här e en bild till! I och med att min e luftkyld så ser den lite anorlunda ut än din men egentligen e de samma maskin. Drift och skötsel för dessa maskiner e mycket enkel, oljebyte var 200:e drift timme eller vart annat år (10W-40 helst mineralolja). Vissa säger att man ska byta varje år vilket är överdrivet om du frågar mig. Du som har en vattenkyld motor bör spola ur kyl-kanalerna med färskvatten glykol varje gång du tar upp båten. Om motorn får stå med sjövatten i kanalerna under vintern rostar motorn i bästa fall och i värsta fall spricker blocket. Jag antar också att din båt har fettkoppar på propelleraxellager och hylsan dessa skall dras åt efter vaje körning för att smörja axeln. Ha de gött å lycka till!

post-19918-1394234691,8806_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...