Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bearcub

Knastrande rufftak

Rekommendera Poster


Hej. När man går på rufftaket på min segelbåt knastrar det lite. Är detta ett problem, vad beror det på och vad kan jag göra åt det?
 
Tacksam för svar och idéer! /Bearcub. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,

Det troliga är att det antingen är distans materialet i däcket eller glasfibern i sig själv. Vad är det för båt? Sviktar det mycket, känns det mjukt?
//BlueBlue 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en leisure23 från 77. Jag tror att däcket är av sandwichkonstruktion men har inte full koll på vilket distansmaterial det är, skulle tro balsa.
 
Det är inte så att taket direkt sviktar men jag har hela tiden gått försiktigt på taket. Knastret är ganska tyst så det låter inte som att man ska braka igenom, men jag skulle inte lita på att det höll om jag hoppade på taket med mina 100kg.
 
Vad tror du? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bearcub,
Det är inte helt enkelt att säga om det är normalt eller inte, har själv en IW23 och visst sviktar däcket mer på den än på större båtar som har tjockare däck och skrov.
Kanske finns det andra Leisure 23 ägare här på MG som man kan jämföra med. Har du kollat på forumet för Leisure ägare? Här är länken:
http://groups.msn.com/Leisure222323SLSweden/_whatsnew.msnw
//Blueblue 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren, jag ska forska vidare. Om någon kommer på något så skriv gärna en rad.
 
MVH /Bearcub 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

I sämsta fall är det delaminering, dvs att det har kommit in fukt i distansmaterialet, och därmed också luft. Det gör att limningen lossar och knaster uppkommer.

 

Det är jobbigt att komma tillrätta med. Det rätta sättet beskrivs i boken plastbåtsvård av Peter Behrens.

 

En annan lösning är att borra små hål inifrån och trycka in sikaflex, vilket funkat temporärt på en båt jag hade förut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...