338WM 0 Postad 20 Juni , 2006 Skulle behöva lite hjälp från någon/några kunniga angående Diselmotor. Efter att ha varit ägare av en motor som det var tufft att få tag på reservdelar till så ställer jag nu fråga. Vilken motor kan ni rekomendera/varna för? Båten är ej kopt än men jag lutar åt någon av följande Rana 22 / VP MD 11 Joda 24 tur / yanmardiesel 2QM20 allt Volvo Penta MD 17 Nidelv 24 / Md11C. Eller någon liknande båt. Har ni tipps att ge kom gärna med dom efter som jag inte har någon stor erfarenhet vad det gäller Diselmotorer. 338WM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 20 Juni , 2006 Svårt. Men jag blev varnad för MD 11 av en dieslgubbe som sa MD 11an jobbar hårt och det gillar jag inte och att den i grunden är upphottrad MD 2a. Sedan är det så här att alla motorer du har räknat upp, har några år på nacken. Om du jagar motor och går efter det, så kolla efter en som nyligen blivit renoverad, eller har lite drifttimmar. Prisskillnaden på båten är inte så stor, om det sitter en äldre, eller nyare (renoverad) sak i. Ta lite tid på dig, så dyker nog rätt båt och motor upp. Sedan det här med reservdelspriser, så är det oftast så, att Volvo med flera har dyra delar och man brukar räkna med i runda slängar 7000:- per cylinder i renovering. Vill du ha billiga delar och tillgång till dessa så ta en Ferguson dieselmotor och dom sitter i allt från båtar - traktorer - skördetröskor m.m. Finns en firma på Ellös (Orust) som tillhandahåller fullt sortiment. Trevlig och midsommar på dig och alla andra som tittar in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
338WM 0 Postad 21 Juni , 2006 Kanon Man tackar för informationen. Hadde skjälv en snipa för några år sedan med en Marin Renault Disel. gick väl hyffsat men reservdelar lyckades jag inte uppbringa. Det blev en kostsamm historia med binngen som följd =) Trevlig midsommar 338WM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser