Gå till innehåll
lördag 21 februari 2026
Gäst Thomas Tengvall

Archimedes utombordare 40 Hp

Rekommendera Poster

Gäst Thomas Tengvall

Hjälp!! Motorn är ca -80. Startar ruskigt lätt och går jämnt...på två av tre cylindrar. Vid gaspådrag stryper sig motorn och dör/orkar inte. Förgasare/filter rengort, nya stift men.. Verkar som om det mest är olja i nedersta cylindern. Vad är det som gör att nedersta cylindern inte vill gå?? Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danne Björklund

jag har nog samma problem som dig den cylindern längst ner är det olja i..hör av dig om du hittar problemet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

har du kollat om du har gnista om du inte har gnista kolla tänd spolen ellerkondnsator blocket som sitter brevid tänd spolen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hur kollar man att kondblock osv är ok??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Danne Björklund

Japp det är bra gnista på alla stiften

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Thomas

Fick en del tips ang gången på min archi av en kille som pulat lite med utombordare genom åren. Skall pröva - återkommer med resultatet. Har förresten kollat alla eldelar och allt verkar vara ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Danne Björklund

ja tack gör det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mattias

Archimedes penta -74 35hp kolla brytarna! Jag fick det tipset och efter att ha bråkat med svänghjulet i två timmar lossnade det och döm om min förvåning när jag därunder hittade tre brytarspetsar och tre kondensatorer (tidigare ägaren sa att det var brytarlöst system och det märktes sannerligen på all rost runt svänghjulet). Lite filande på två av brytarkontakterna ( den tjedje var jättefin (troligen bara två dåliga kondingar)), och byte av kondingar (Ford Transit 2,0 1978-1985 passar efter lite modifiering) och motorn går som en klocka troligen 29år till utan strul. det enda som strular nu är att motorn ej får tillräckligt med bensin (troligen membranet), nån som vet var man får tag i ett nytt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Danne Björklund

ska svänghjulet sitta på något specielt sätt? vad är membran för något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Örjan Isaksson

Archimedes Penta är känsliga på hur tändningen är inställd. Kolla i manualen vilken förtändning det ska vara. Ställ in den med indikatorklocka (1/100 mm noggrannhet) och multimeter med summer. Enklast är att ställa in efter att ha bytt till nya brytarspetsar då de gamla ofta har tussar som slitits ner mot axeln. Lägg lite fett på brytarspetsarnas tussar när du sätter dit dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...