Gå till innehåll
torsdag 24 juli 2025
Gäst Pentamannen

Biltemas produkter

Rekommendera Poster

Gäst Pentamannen

Har en VP AQ151A (B23). Går ju som bekant att köpa billiga grejer på biltema, tex en komplett tänddelssats för ca 300kr. Penta tar ca: 650kr bara för ett fördelarlock..... Kan det verkligen vara motiverat att köpa orginaldelar?? Är det någon som har erfarenhet av att jämföra resultat från dessa två leverantörer???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst skidbladner

många gånger är det samma tillverkare som gör piratdelar och original.. marinmotorer är dessutom oftast grundade på motorer från bilindustrin och vissa delar är exakt samma förutom när man kollar prislappen och har skrivit marintillbehör på samma del...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Biltema delar mänskligheten i två delar, de som är för och de som är emot. Varför inte prova, köp grejorna på Biltema, men spara dina gamla och lägg dem i en plastpåse i båten. Skulle du ha otur kan du alltid komma hem. När det är dags att handla nästa gång har du egen erfarenhet att bygga ditt beslut på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Daniel

Bra åsikt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst delad mening

vist kan du köpa tänddelar och så men vad jag har hör skulle deras oljefilter inte vara av bästa kvalite, den släpper igenom för mycket, instument och liknande är inga problem anser jag. handla på du

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Biltemas oljefilter har testats i Finland. De visade sig i detta test hålla god kvalitet medan t.ex. Toyotas orginal var betydligt sämre. http://www.pajero.dn.ru/oiltest.html Testen gjordes 1995. Hur det ligger till idag vet vi inte, då både Toyota och Biltema kan ha bytt leverantör sedan dess. Biltema gör inte sina filter själva, samma del säljs även under annat namn (Fram, Porulator, Mann, Champion eller vad det nu kan vara). Sannolikt levererar samma leverantör även orginalfilter till någon motortillverkare. Om Biltema har samma leverantör som Volvo kan jag inte uttala mig om, men Biltemas filter KAN t.o.m. vara bättre än Volvos orginal. Problemet är att ingen gjort undersökningar som gör att man säkert vet. Låt var och en handla efter eget huvud. Den som har råd och känner sig tryggare med orginal bör köpa detta. Den som har lite mindre pengar och/eller tror att Biltema är gott nog kan köpa detta. Ingen kan säga att den ena eller andra gör fel. I vart fall inte när det gäller oljefilter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pentamannen

När jag hade Biltemas tänddelar i motorn, hade jag stora problem att starta motorn. Nu har jag bytt alla delar till VP orginal. Har efter detta inga problem att starta. Verkar som att gnistan är betydligt starkare nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lala

Varför inte pröva båtsidans eftermarknadsdelar kvalite med garanti Sierra för in/ut bordare och orbitade Volvo Penta Säljs av Duells i göteborg 031-7276300

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst alvar

Undvik Biltema och deras produkter så långt det någonsin går!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst TG

Jo jo, men konkurrens är ju nyttig, och den finns tack vare prispressarna. Häromdagen fick jag betala 675 spänn för två ynka säkringar till Pentamotorn. De kostar kanske 15 kronor att tillverka. Lite väl häftigt. Även om jag tycker original är bäst, och Penta har kanonfina produkter, borde man kunna ställa lite högre krav på prissättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst ¤

Testa Biltemas produkter, vissa är bra vissa mindre bra, då VP,s motorer bygger på bilmotorer B20, B21 ,B23 och chevy o.s.v så passar mycket från bilsidan på båtsidan MEN när det är frågan om marinmotorer kan man ta ut vilka ockerpriser som helst så följ Daniels råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Dan

Har testat en del biltema grejor, bla. deras slanklämmor. rena skräpet om jag jämför. Utav 10 så slängde jag 7st som inte höll att dra åt. Andra saker som deras rostfria skruv är helt ok

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beno

Fick kasera 3 av 10 skruvar från Biltema, gängan var dålig och muttrarna saknade iblan gänga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har tidigare beställt en hel del grejer från Biltema men nu är det färdighandlat därifrån,VARENDA PRYL därifrån har visat sig undermåliga,verktyg som går sönder vid första användningen,bildelar som inte passar eller håller måttet på ett eller annat sätt,Lampor och extraljus som är trasiga innan man ens har hunnit få fast dom och när vi nu pratar båtar-komplett bensinslang till Mercury och Evinrude som läcker som tesilar efter att man haft ett h****te att få dit dom så får jag rekomendera så handla nån annan stans. //Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Christer

INTE en pryl är bra på biltema. Tänddelar såsom fördelarlock är skeva och spännrullar för kammaxlar är krogiga. Mitt tips, dköp inte en pryl där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kenneth

Biltema eller inte, köper man en skruvdragare för 190 kr, så kan man inte räkna med att den är lika hållbar, som en som kostar 1500 kr, deras verktyg är jämförbara med Rustas, Julas och andra lågpris som Black&Decker. Om man köper delar för att ha dom på båten och har motorer typ, volvo penta, chevrolet eller chrysler, då ska man ALDRIG köpa marindelar, de som köper det gör det bara därför att dom ska visa båtgrannen det, normala båtägare köper original bildelar, dom kostar mindre än hälften och är samma delar, bara ett annat artikelnummer, båtägare har alltid varit de mest lättlurade kunder som finns, ta varan ur kartongen och sälj den som marin, räkna om priset med gånger 2,15, det är det vanliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst styrpulpet

köpte nivåvakt billigt på biltema, höll en säsong trodde de var ett måndagsex så jag köpte en till, den höll åxå en säsong. känner mig lurad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Alex

En del verkar leva i tron att marindelar bara är bildelar i annan förpackning och med dubbla eller tredubbla priset. Betänk att marinmotortillverkarna från början haft för avsikt att deras produkter ska klara långt mer korrosiva miljöer än motsvarande bilversioner. Saltvatten, ständigt fuktig omgivning osv ställer högre krav på materialvalen. Bara för att t.ex ett par brytarkontakter SER likadana ut innebär det inte att de är samma produkter. Det krävs mer än ett tränat öga att skilja förnicklad metall från rostfri t.ex. En annan skillnad är driftförhållandena. En bilmotor rullar till stor del på tomgång medan en båtmotor körs i ständig uppförsbacke, med bromsarna på. Kraven på lagertoleranser, kolvspel osv är ofta betydligt högre i marinmotorerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Steffe

Biltema grjorna är mest skit. Köpt ett fritidsbatteri där, det höll 1,5 säsong. Min Biltema tank läcker bensin ... Dock fungerade ankaret som jag köpte där *smile. Svårt att misslyckas med kan man tycka. Handlar orginal eller märkes till viktiga delar är mitt tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Emil

Köp aldrig biltemas egna tändstift brukar gå sönder fort. Har Biltema tändkablar och fördelare, olja, fungerar kanon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

köpte en biltema offeranod till 270-drev. fick sedan ej på propellern för att den var för tjock :mad: så det fick bli en original istället :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RF-skruv, slangklämmor, elprylar lim lampor o.s.v har jag köpt på Biltema fungera kanon efter ett 5 säsonger, slutsatsen måste bli att visst kan man köpa prylar på Biltema MEN man får vara lite uppmärksam köpte vindrytetorkarmotorer på Biltema de fungerar men låter som stenkrossar, köpte signalhorn hos Watski det rinner rost ur signalhornet efter att ha monterats i våras så jag har köpt ett nytt vanligt bilhorn så vi får se hur det funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peppe

Va jag hört så har dom biltema/micro å dyl andra toleranser på grejerna än va de e på orignal...div de inte orginal grabbar´na vill ha får biltema/ micro etc...men prova å se...ha me en paddel i fall att ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst humdidum

en enkel ekvation... en piratdel kostar 3ggr mindre o håller 3ggr kortare i slutändan brukar det inte spela nån roll, bara att det kanske är mer arbete att byta en piratdel 3ggr istället för 1gng med original delar. Piratdelar & Originaldelat tillverkas ofta i samma fabrik (se ovan) men är andrasortering, otestad o omärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Reservdelspriserna skrämmer mig i alla fall. Några exempel. Drevlyftmotor, är i princip en torkarmotor fån Amazon, kostar väl 20 kr i tillverkning, VP tar över 5000 skr för den, dvs ett påslag på nätta 25000%. Drivknutar till drevet, köpte likande till Amazon för 49 kr, så då kostar de väl också en 20 kr i tillverkning, så det bli väl ett påslag på 20000% procent här också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer lite exempel: Biltema bälg till 100B drev, höll 2 säsonger, sedan läckte den in -> ny drivknut 2000mk, fick begagnad för 900mk. Samma sak med offeranoden, den höll visst bra, fast el-kontakt mellan anod och drev var perfekt. Resultat: korrosion på drevet -> fick sandblästra hela drevet, och omsorgsfullt måla om det. Bilmtema renoveringssats till Volvo B20 motor (kamaxel, lyftare, lager kolvringar), efter 4 säsonger var A märkta kamaxeln i fint skick, tryckarna samma sak, lagren var inte i bästa slag mera, men gick att använda, kolvringarna hade 1,2-1,5mm gap, då tillåtet är 0,72mm. Biltema chorme tändspole, installerade en sådan med medföljande resistansblock, höll nätt och jämt 1 timme på min AQ115B volvopenta, sendan paijade den, den var glödhet då jag tog löst den. Som tur hade jag orginaltändspolen från 1976 KVAR, OCH MED I BÅTEN. Biltema fördelarlock till B20 motorn, hyfsad kvalitet, ganska prisvärt, rotor samma sak. Byt dock med 1-3 års mellanrum. Penta orginal kan dock hålla 4-10 år! Brytarspetsar är hyfsad kvalitet, samma sak här också. Tändstift går att använda, dock är de från den sämre ändan. Tändkablar från biltema är inget att ha, orginal AQ115B kablar höll 26 år! Biltema kablar höll 2 säsonger :-/ Fördelarlocket till en AQ151 är INTE SAMMA SOM i bilmotorer, den har en någonslags packning, som motsvarande bilmotor INTE HAR!!! Och en bilmotors fördelarlock går inte till B21/B23/B230 baserad penta motorer, enligt mina uppgifter. Oljefilter, i Tekniikan Maailma:s test = finska Teknikens värld, testades MÅNGA oljefilter i förra år, resultat, VOLVOS FILTER VANN TESTET!!! Minns att Mann Filter blev andra, biltema var någonstans mitt emellan, dock inte dåligt, Volvo fick resultat runt 9,5/10, biltema runt 8,5/10. Själv har jag efter det inte ens lagt märke till andra filter än VOLVO:s! Volvo filter får man från finska Motonet = lite som biltema, för 5€/st, medan billiga filtren är 4,5€/st... så man gissar vilket man väljer ;) Att jämföra Volvo Penta och Biltema kvalitet, de är som att jämföra Lada och Mercedes.... ena är billig, fungerar alltid, men är aldrig i skick, andra är dyr, funkar alltid, och är alltid i skick. ;) Bälgar, zinkanoder, oljefilter köper jag från Volvo, tänddelar köper jag från Motonet, tändstift litar jag på NGK, har alltid varit bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Erik

En liten notering : Volvos originalfilter är gjort av Samsung !! Som säljer under många namn....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mikael tunberg

kan man utan att blinka tanka upp bilen båten moppen eller vad det nu är för hur många lappar som helst kanske man borde kunna tänka sig att lägga några hundralappar på god orginalkvalite'.... ;-) mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Köp för guds skull inte nåt som har med bil, båt på Biltema. Vill man leva dyrt med tragiska missöden och finner nöje i det. Ja varsogod min herre. Jag har provat det mesta av deras skojprodukter. Köper bara idag vissa enstaka produkter som jag fattat fungerar. Fast vill man sälja en bil som man behöver laga upp billigt. Då utnyttjar många biltema. Värsta är att grejerna oftast inte passar ens en gång. Tändstiften är gjorda av Kalle Anka. Nåt franskt som brinner upp på vägen från Biltema. Egentligen skulle den butiken kalla femman eller tian. Men även undertecknad har gått på minor. Speciellt av såna som lovordar deras produkter eller deras egen skitreklam. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jarle b

BILTEMA=SØPPEL bor 10 min unna biltema og har DESSVERRE benyttet meg av det kjøpte nivåbryter og pumpe der det gikk 1 mnd og båten var full av vann kostet meg ny starter og dynamo........... tok selfølgelig (idiot meg) kjøpte ny nivåbryter der igjen JIPPI båten var tørr i 3 mnd heldigvis nådde ikke saltvannet opp til starter/dynamo men for moro skyld byttet jeg til ny biltemanivåbryter og tenkte er ikke mulig at det skjer igjen...... jo da........gikk bort til forhandleren på brygga og spurte om han hadde nivåbryter. desverre men jeg har en helt ny fra biltema privat... den kan du få,,,, glad gikk jeg og byttet....... den varte ca 14 dager..... da tok jeg opp båten og nå kjøper jeg noe helt annet YES skal forøvrig sandblåse og lakke opp båten så den ikke lekker inn vann mere.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...