Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Commander

Laddlampan lyser på Volvo Penta MD2B

Rekommendera Poster

Hej När jag startar min VP MD2B så lyser laddlampan. Jag varvar upp motorn ganska rejält så slocknar den och tänds inte igen före nästa start.

Laddningen verkar fungera som den skall.

 

Någon som vet varför

 

Tack för förhand/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av generator? Är det likström kan det vara så... Växelström, kanske kolen är slut, brukar kunna börja på detta vis... Gäller även likströmaren naturligtvis!

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en MD 11D där laddningen beter sig på exakt detta sätt, laddlampan lyser tills jag varvat upp motorn för att sedan slockna, det är inga som helst problem med laddningen så jag bryr mig inte om det alls har kört så i massor med år och har både start och förbrukning att laddas via generatorn när jag kör

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan var ett väldigt enkelt fel, kolen kärvar./mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tack för inlägg - jag skall kolla på kolen om det är dessa som behöver bytas. Förstår att det inte är överhängande problem eftersom laddning fungerar som den skall. Men känns ändå fel att behöva varva upp motorn för att få lampan att slockna.

 

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för generatorrem? Kanske den är spänd för löst så att den slirar. Och att den börjar greppa först när du kommit upp i varv. Spänn remmen och se om det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...