Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
marbleman

hjälp, min båt stampar

Rekommendera Poster


Hej
Har nu varit ute två gånger med båten och nya snurran. men vid högre fart, 30 knop börjar den slå med fören och när man åker fullt ut så blir det olidligt. jag har motorn ngt. hissad typ en tum kan det vara anledningen tro? det blir bättre men en rejält stadig kille på fördäck(typ viesker2.gif\)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Prova med att ändra vinkeln på motorn.. efter som att du har en ny motor så har du ju troligen powertrim på den.. det kanske hjälper.. man brukar säga att båten överplanar har jag för mej.. du kan prova med att öka eller minska farten med eller stuva om det du har i båten din.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag. har ju powertrim så jag har provat flera lägen så det borde ju inte va trimvinkeln som spökar. Har idag sänkt motorn i linje med kölen och ska väl prova i helgen. Kanske får ta till trimplan för att lösa det, ja vad vet jag...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


På min gamla styrpulpet så var det bara att inse att 20 Hk var för mycket, den stampade och vinglade så fort vi kom över 17 knop!

Satte på en trimfena på motorn, från Clas Ohlsson Artnr: 31-1766 och det blev bättre men inte helt bra.

Provade också alla möjliga varianter men tröttnade till slut. Vad har Du för motorstorlek??

Håller akterspegeln för vikten ??

 

//Calle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley-cool.gif\ Hej. Jag tror den är för tung bak, jag hade liknande problem med en ht-båt i högre farter. Fördela vikten.

mvh peter

post-15786-1394234626,036_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Problemet är motorns vinkel. Jag har haft precis samma problem på två av mina motorbåtar: Motor går inte att trimma in mot aktern tillräkligt så jag har blivit tvungen att tillverka kilar för att motorn ska kunna få rätt vinkel mot aktern. Läs detta foruminlägg som jag har skrivit om tidigare .

 

Lycka till. Fråga gärna mer om du undrar över nått.

 

MVH // Hasse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har byggt en 115 hk på 5,5 mtr twister och har aldrig haft problem.

båten kör 39 knop med 3 pers.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

vad var det för fel på det svar Micke9000 gav? vad lider du av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Båten går numera som tåget (eller nåt) motorn sänkt så att antikav.plattan linar med kölen. kan numera trimma ut endel och vinna lite mer fart än förut.21.gif\.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! vad händer om du trimmar ut motorn nu då? suger den luft och släpper då? skulle du satt denn ännu lägre än jämns botten om du fick välja igen? ska precis montera ny utombordare och funderat mycket på lämplig hissning på båtar över 30knop!

/mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korken. Jag tänker inte lägga ner nån energi på en till uppsats om beteende men jag kikade lita vad du skrivit i andra trådar och 7 av 8 inlägg som du skrivit var helt menlösa och fruktansvärt kaxiga/respektlösa. Det tycker jag säger ganska mycke tom din syn på det här. Alla har olika syn på sake roch ting men jag anser att om man frågar något och man får flera olika svar så är det svårt att veta vad man ska tro på så att säga. har man däremot fått 10 svar och nio av dem tipsar om samma sak så kan man ju i alla fall vara ganska säke rpå att detär et väldigt bra tips. därför skrev jag samma sak igen. det var fler i den här tråden som tipsade om samma sak, men bara mej du hoppade på, hur kommer det sig?
Av nån anledning känns det som att du har denna användare på MG bara för att förstöra. Jag tänke rinte låta dej lyuckas men tyvärr är det många andra som lednar på grund av sånna som du. Så snälla, njut av våren och var trevlig och glad istället.
Härligt att det löste sej iaf =)
 
//Jimmy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

aha så fem felaktiga svar i samma tråd blir per automatik rätt svar med ditt resonemang. att jag valde ditt inlägg var mest för att det var snarlit ett tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!
Jo, om jag trimmar ut MYCKET så börjar den slå igen och tappar taget men det kan man väl vänta sig...Nu skulle jag inte montera lägre än kölen. Verkar som man kan utgå ifrån botten/kölen först så man vet att grunderna funkar och sen kan man väl börja laborera med hissning. Men va fasen det kan ju inte göra så många knop extra, det är kanske bara för de stora grabbarnasmiley-smile.gif\. Själv skulle jag nu hellre satsa på en optimal propeller men då snackar vi ju rostfritt å de e lite för dyrt just nu i sjösättningstider, he-he.Men nästa lön då jäklar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

jag tror vi har en beteendeforskare här. jag kollade faktiskt lite på dina inlägg ochså jimmylars. mest upprepningar på tidigare svar och väldans vad du måste tala om vad andra gör för fel och hur andra ska bete sig hela tiden. forska lite i ditt eget betende istället för att hacka på andra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja! Då kör jag på plattan slätt jämns botten! Har ABSOLUT inte tid/ork/lust att behöva sänka några millimter och ska man hissa får man väl bita i äpplet och köpa en lift. Går för typ 3-5´ på SVERAs Köp/sälj. Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är att förstöra detta forum med inlägg liknand emitt tidogare i denna tråd. Kan nog tyvärr inte sluta störa mej på folk som beteer sej som Korken men känns vettigare att ta det personligen med honom så gräver ner stridsyxan här från och med nu.

Tack för mej/Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

innan du gräver ner yxan kan du ju tala om för mig vilket beteende som är ok att ha här. tydligen är det bra att skriva som du tycker och hålla på som du gör. varför får inte vi andra göra det? har du ensamrätt på att störa dig på andras inlägg? och är det endast du som får tala om det öppet? nä du borde verkligen fundera på vad du skriver innan du hackar ner på andra! och det gäller flera här har jag sett. trodde inte att folk blev belagda med skrivförbud med det verkar ju som om flera har blivit hämmade av olika anlednigar. är detta ett fritt forum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

till: Peter0152:

Underbar bild på den där jetbåten. harud fler bidler? vet du vart man kan få med info om trix hopp och coola saker med jetbåtar?

mvh

Drutt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

ojdå. jag ska svara på ditt mail jimmylars så snart jag får tid. men att försöka utöva påtryckning på det viset hjälpe tyvär inte för att ändra på mitt betende! kanske andra går på det men inte jag. sorry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2.gif\ Hej drutt. Jag hittade bilden på googel. Vet ej något bra ställe att hitta dom på.

Du får kika runt lite.mvh peter.

post-15786-1394234631,0477_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu Kork. jag vet inte vad det var för påtryckning du menar. Jag frågade när du tyckte att jag hade hoppat på folk och ville att du skulle berätta vilka i så fall så att jag kan be om ursäkt om så är fallet. Sen att du tar chansen att få det att låta som att jag hotar dej eller något bevisar väl bara att du inte har så mycket annat för dej än att vilja reta upp folk och jag har bättre saker för mej såhär om våren. Skaffa dej en båt i din sjöbod så kanske vi kan ses på sjön och har trevligt istället för att jag ska sitta här och vara irriterad på dej.

Ha en trevlig sommar//Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

det är ju sorgligt men eftersom det tydligen är ditt forum detta här får du väl ta och stänga av mig så att jag inte kan skriva här mer. jag tror ju hellre att problemet ligger på dig! om du inte tål att någon kritiserar dina inlägg skulle du nog använda dig av en annan kanal än ett öppet forum på internet för at ventilera dina åsikter. en maillista med din polare etec kanske vore en ide. att du med mail antyder att jag inte har ett passande beteende för det här forumet anser jat va att utöva påtryckningar eftersom du med mailet måste mena att jag ska ändra på mig. men det kommer jag inte att göra.och hot var nåt som du som tog upp. jag har inte påstått något om att du hotat mig. och ja om jag möter såsna som dig ute på sjön då ska jag ställa in båten i sjöboden för gott då blir nog båtlivet tråkigt! om du är irriterad över såna här saker är det väl ditt problem inte någon annans eller? jag tror du har större problem än du själv vill inse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lustig debatt här mellan korken och jimmylars. kan det vara samma person bakom de två namnen. korken med ett något bättre rättstavingsprogram. jimmylars var ju tidigare etch_nisse eller om det var tvärtom.korken är i alla fall ett fyndigt användarnamn

 

melwin bakom flötet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå, skulle han sitta och bjäbba på sig själv som nån djävla terrier då? Verkar skumt tycker jag 9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att ni tänker tanken om att det är samma person för det känns fruktansvärt patetiskt. Men nej jag är Jimmy_lars och ingen annan. Hur det var med att jag skrivit från etec_nisse förr en eller flera gånger har jag förklarat förr så tar inte det igen. Däremot funderar jag varför 9 av korkens första 10 inlägg inte hade något som helst med ämnena att göra utan bara påhopp på andra. Sen att han tar det som att jag äger mg och inte tål att höra andras åsikter är också trist. Enda anledningen till den här diskussionen finns är att det första han skriver är vad lider du av? sen frågar han i maila Vad jag har för problem?. Jag kanske är känslig men jag tycker inte att det är skoj att höra, när dessutom fler än jag skrivit liknande svar på tråden. Varför inte skriva jag vet inte hur ni andra tycker men är det inte onödigt att flera skriver samma svar på fråga? Nu kanske det lät i mesigaste laget, men ni förstår principen och både jag och många andra tror jag skulle respektera en sån åsikt. Jag har även gjort flera försök nu att lägga ner stridsyxan och skippa det här trots att vi inte är överens. Men som ni märkt så gick det inget vidare här i forumet och inte heller via mail till honom, han var ju däremot snabb att ta chansen att få det att låta som att jag försökte trycka ner honom via mail eller nåt liknande. Kan inte bara nån/några maila (tycker det är onödigt att förstöra den här tråden ännu mer) vad ni har för syn på saken. Är det så att alla tycker som korken så vill jag gärna veta det och då är väl inte mg nåt för mej helt eneklt och då får jag väl ta det. Tycker det är ruskigt trist att vara ute och greja me båten hela dagarna och kvällarna för att sen behöva komma in och bli på sämre humör på grund av sånt här. Jag vet att jag va rätt rapp i käften här förr jag med men mer på humorsidan. Korken tyckte att jag hade behandlat många illa och därför bad jag honom att visa hur han menade för mej så jag kan be om ursäkt och rätta till det i så fall.

Som sagt hör gärna av er/ Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

jag sa redan tidigt att jag valde ditt inlägg för att det va snalikt ett tidigare. återigen försöker du tala om vad andra borde ha skrivit istället. om detta nu är så jobbigt varför svarar du gång på gång då?har nu kollat några fler av dina inlägg och där finns ett där jag kan hålla med dig till 100 %. nämligen detta. kunde inte sagt det bätre själv. inte konstigt du håller på som du gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...