Gå till innehåll
söndag 22 juni 2025
Player311

Byta till fast propeller?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har funderingar på att byta min 2 bladiga foldingpropeller mot en 3 bladig fast för att få lite mer acceptabla egenskaper för motor. Som det är nu så är det inte speciellt mycket driv när man gasar på. Framförallt inte med backen i. Båten är en Player 311 med Yanmar YSM12. Vilken storlek är lämplig på en 3bladig fast propeller. Är det någon med en 1/2 tonnare och Yanmar 12hkr som har fast 3bladig? erfarenheter? Jag vet att man förmodligen tappar lite fart vid segling, men hur mycket?

Alla tips är välkommna!

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det har inte blivit av att jag bytt än, men till vintern skall det ske. Jag har tröttnat på att inte ha någon kraft vid backning. En Player har en vattenlinje på ca 7,5m och motorn skall ge 12hk vid 3000rpm. Backslaget har en reduktion på 1,90. Då borde väl en 3bladig propeller på 13 x 8 tum passa? Tar gärna emot tips för det är ju trist att sätta på fel propeller. Tar gärna emot tips från någon som har fast 3bladig på en halvtonnare med en 12hk Yanmar!

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring Rodahl Marin i Lidköping så räknar dom fram en bra propeller till dig. De ser till att det blir rätt även med kona och kil. Fast dom vill nog sälja en propeller också till dig....

0510-621 50, http://www.rodahl.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...