Gedda 24 Postad 23 April , 2006 ... Precis som ämnesraden lyder, vad ska man ha? är det värt att punga ut mer pengar på ett med ASU när man har en motorbåt? Sen en liten fråga till admin.. Man kanske skulle ha ett TillbehörSnack, jag menar det är ju rätt ofta frågor i ämnet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 23 April , 2006 Självklart skall du satsa på ASU, skiljer väl bara en 1000:- lapp eller så.....det funkar kanon med ASU! Har själv en Iso med ASU 65 liter. Good luck. PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 23 April , 2006 http://www.bryggan.nu/ovrigt/isotherm/asu.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 April , 2006 Jag håller på att bygga en Kyl-/Isbox. Tack Gedda för ditt tipps om Blå markcellplast. Har annvänt några skivor till extra isolering och för att fylla ut döutrymme 80% av boxen får mellan 10 och 15 cm isolering tack vare ditt tips. Resten mellan 5 och 10 cm. Att ett AUS- aggregat kostar 1000 kr extra är nog tilltaget mycket i underkant. Som seglare skulle jag helst haft ett kylaggregat med AUS oc SP (vattenkylt) Ett sådant kostar hos Hjertmans 12 000 kr ordinarie pris och just nu på drive 10 890 kr. Ett AUS kostar 9500 kr ordinarie och extrapris just nu 8 690 kr. Ett rent kylaggregat kostar 4 500 kr ordinare pris och på extrapris just nu 3 990 kr. Så ett AUS kostar mer än dubbelt mot en ren kompressor. Jag hade inte råd att köpa det jag skulle vilja ha, just nu, så jag köpte en ren kompressor för 3 990 kr. Har skaffat en extra termostat och tänker parrallelkoppla den med den ordinarie över ett relä som styrs av laddströmen från min växelströmsgenerator och av landströmmen. Tänkte jag skulle sätta den ordinarie termostaten på tex 8 grader och den extra på 1 grad. Funderar också på om jag skulle fylla förångaren, som är av O-typ med kylklampar för att skapa ett kylmaggasin. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser