Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
LadyB

08:or, förena eder...

Rekommendera Poster

 Jag trippade efter det här i höstas också, och kände att det kunde vara dags att lyfta frågan igen.

 

När man läser trådarna här inser man snart att det är överhängande västkustmänniskor och annat löst folk \#mce_temp_url#\ , min tanke var nu till en början att göra en snabbgallup på hur aktiva vi i Sthlms skärgård är här på MG.

 

Såå... Är ni 08:a-seglare och har intresse av att skapa lite vidare båtrelaterade aktiviteter så släng in en rad här, lämna eventuellt ´ nåt kort förslag om vilken typ av aktivitet som kan vara av intresse.

 

Personligen backar jag varken på fotbollsturnering på Möja, LYS-segling, vinprovning eller längre eskader.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag förstår om det skulle kännas nervöst att lämna superSelcons trygga famn. För oss som faktiskt lyssnade på kursen inför skepparexamen däremot är det ok både med gelcoat och det faktum att man inte kan stå på bromsen så fort det krusar i \#mce_temp_url#\.

 

Då man måste både navigera* (för vi har öar att köra på i vår skärgård), styra och hålla de där stora fladdrande tygen vi kallar segel i rätt vinkel mot vinden* (som är det där som blåser trots att superSelcon står still), så förstår jag att du räds ett riktigt sjöliv i en riktig skärgård.

 

Jag antar att DET är vad som skiljer nallarna från björnarna ;-) !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kära Lady B.

Att det är överhängande västkustmänniskor och annat löst folk här på MG beror på att huvuddelen av Sveriges befolkning bor där och inte i världens minsta storstad. Att ni har stenar och kobbar i vattnet är inte direkt en fördel som jag ser det, eller? Visst, skärgården är fin, men jag åker hellre några futtiga sjömil till en dansk mysig hamn och köper några danska øl i kiosken och har det bra.
Våra vänner med pinnar på taket kommer dit lagom till kvällen när grillkolen har slocknat...
:) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Att: iBoat

 

 

Stenar i vattnet som företeelse fyller väl i ren sporthetsfaktor ungefär samma funktion som kurvor inom formel 1. Det är som inte lika kul att köra snabbt om man inte kan köra fel.

 

För er som ändå inte förstår kopplingen mellan sport - vatten och håller er med motorer och andra nallebjörnsredskap så finns det en viss charm i att slippa grilla på akterdäck också ;-)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv tävlingsseglat i min ungdom så jag har ingenting emot seglare, men du tycks tro att man är en bättre sjöman för att man har en pinne på taket med lite tyg. Varför?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ställer jag upp på nån aktivitet på rätta sidan. Men jag kör huvudsakligen motorbåt.

En träff med grillning på en av våra fantastiska öar i världens bästa skärgård skulle vara kul!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5.gif\

Så om man inte är 08 eller bor på västkusten så räknas man som annat löst folk.

Det kallar jag för grovt kränkande och förtal. 5.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Självklart tror jag att man är en bättre sjöman för att man har en pinne på taket... Annat vore som att jämföra en tur med 201:an med att springa lidingöloppet ;-)!!

 

Eller...

 

..så är det ett visst mått av ironi i hela tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul...

 

Det finns ju ett antal öar där man faktiskt kan ordna lite halvseriösa (i en ickeorganisatorisk mening) events också om man skulle fokusera mer på hamnandet.

 

Min tanke är mest att se över om, och efter vad det finns ett intresse..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå där! Läste just ett av dina tidigare inlägg, hur gick det i helgen, var du inte i Helsingborg då? Jag ligger i Norra Hamnen, var det inte där ni skulle utgå från?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Japp, ´ jag var i Hbg megamkt.. ons-mån faktiskt.. Men seglingen föll till min enorma besvikelse från agendan pga folkbortfall i kombination med sjönalleattityder om att det var kallt och blåste ishavsvindar.. Larv!

 

Ska nog ner igen snart när halvdanskarna jag känner behagar tycka att det är en bra idé att ge sig ut också..

 

Egentligen  var det kanske lika bra att spara de pengarna, eftersom jag skulle vaea en sorts läromästare (vilket bara det är larvigt)så skulle en så pass hård segling snarare bli jobbigt kall än sportigt kul.

 

Tackar som frågar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...