Anders_St 74 Postad 15 April , 2006 Har just upptäckt att kulventilen till tömningen till toan har fastnat helt. Den kärvade redan förra säsongen och krävde rejäl handkraft. :-( Jag tror det är en kulventil med plastkula. Jag försökte spraya silikonspray för två veckor sedan för att smörja upp den. Kanske ett misstag? Fråga 1: Måste jag byta eländet, eller finns det några magiska trick att ta till? Erfarenheter? Fråga 2: Om jag ska byta, några bra råd om materialval för att undvika korrosion? Mina preliminär funderingar är att satsa på syrafast stål för både bordgenomföring och kulventil. (Jag tycker plast i bordgenomföringen låter riskabelt.) Kostar en slant för det är dimension 2 tum. Men det får man nog ta, vill inte riskera något under vattenlinjen. Suck. Och naturligtvis sitter f-nstyget långt in bakom en massa grunkor så jag får riva halva båten. :-( :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 15 April , 2006 Tyvärr, byt skiten. Alla under sprayer är en nödlösning. Jag skulle inte satsat på plast iallafall. Men se det positiva, båten ligger inte i sjön än.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 15 April , 2006 Håller med Qwintus, byt prylarna.Plast unter vattenlinjen är att tigga om problem. Satsa på kvalitet. Ifall du är osäker/orolig för galvaniska strömmer, anslut till zink/magneseum (beroende på var du liggar). /mvh/NItro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 April , 2006 OK tack för råden! Det finns inga elektriska kopplingar någonstans även om jag gör genomföring och ventil i stål, så det borde klara sig utan zink. Syrafast borde vara hyfsat korrosionsbeständigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser