Gå till innehåll
onsdag 02 juli 2025
Anders_St

Kärvande kulventil

Rekommendera Poster

Har just upptäckt att kulventilen till tömningen till toan har fastnat helt. Den kärvade redan förra säsongen och krävde rejäl handkraft. :-(

Jag tror det är en kulventil med plastkula. Jag försökte spraya silikonspray för två veckor sedan för att smörja upp den. Kanske ett misstag?

Fråga 1: Måste jag byta eländet, eller finns det några magiska trick att ta till? Erfarenheter?

Fråga 2: Om jag ska byta, några bra råd om materialval för att undvika korrosion?

Mina preliminär funderingar är att satsa på syrafast stål för både bordgenomföring och kulventil. (Jag tycker plast i bordgenomföringen låter riskabelt.)

Kostar en slant för det är dimension 2 tum. Men det får man nog ta, vill inte riskera något under vattenlinjen.

Suck. Och naturligtvis sitter f-nstyget långt in bakom en massa grunkor så jag får riva halva båten. :-( :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, byt skiten. Alla under sprayer är en nödlösning. Jag skulle inte satsat på plast iallafall. Men se det positiva, båten ligger inte i sjön än....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Qwintus, byt prylarna.
Plast unter vattenlinjen är att tigga om problem. Satsa på kvalitet. Ifall du är osäker/orolig för galvaniska strömmer, anslut till zink/magneseum (beroende på var du liggar). /mvh/NItro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK tack för råden!

Det finns inga elektriska kopplingar någonstans även om jag gör genomföring och ventil i stål, så det borde klara sig utan zink. Syrafast borde vara hyfsat korrosionsbeständigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...