Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
jokar

Kapell på sportbåt

Rekommendera Poster


Hej!
Jag har en sportbåt, typ styrpulpet men med en vindruta. Till denna skuta finns bara ett hamnkapell, jag skulle gärna vilja, antingen göra om hamnkapelelt till ett vanligt, högt kapell eller sy ett nytt vanligt kapell. Nu är inte min fråga hur man syr, utan om det är möjligt att göra detta? Är det svårt att få upphänget att fungera?
Man behöver ju nån typ av stålrör som håller upp kapellet, blir det svårt att montera dessa pinnar?
Kapellet är inte tänk att användas när man kör, utan bara för att kunna få båten som ett isolerande skydd mot kylan på kvällarna. (så att man kan äta mat ute på havet, utan att frysa ihjäl eller blåsa bort.)
Tack!
=) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det finns styrpulpitbåtar som har kapell från rutan och bakåt original, så visst går det att lösa. Har du mitt- eller sidpulpit på din?

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en sidopulpet.
Spelar det någon roll?
Jag vill bara veta hur rören eller pinnarna ska monteras, och om det går?
Tack för svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det spelar aboslut ingen roll, tänkte du ville ha förslag på lösningar.

 

Klart det går att montera kapellbågar och beslag. Beslagen finns på alla marinfirmor. Kolla t.ex. www.hjertmans.se art.nr. 4400-5.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack!
Kan man helt enkelt köpa ett aluminuim rör med lämplig diamter, böja det efter önskad form, skruva fast det i båtens sidor (plasten) o hoppas på att det funkar?
Låter för eneklt för att vara marint... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jodå, det är inte svårare än så. bocka runt något med rätt rundning och gör inte för snäva rundningar. lite måttande så man får höjd och form som man vill, ska det gå att enkelt fälla ner/bak har man att göra en stund till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...