Gå till innehåll
onsdag 15 juli 2026
Gäst IPPE

Startmotorn klickar/rasslar

Rekommendera Poster

Gäst IPPE

Hej jag undrar vad är det för fel (V8)när jag försöker starta så klickar det i startmotorn ibland så försöker den att slå till men då smäller det och rasslar skriker i startmotorn ström finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse

Låter som ett fel på solenoiden, dvs den där mojängen som ser till att startmotorn kuggar i och driver runt motorn. Den kan börja kärva och kan ibland repareras, men måste oftast bytas. På min gamla MD17 kärvade den ett tag. Ett gammalt beprövat knep är att knacka litet försiktigt med en skiftnyckel eller hammare på startmotorn och sedan försäka starta igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter

Det är säkert solenoiden som kärvar. Jag vill råda dig att plocka loss den, låt den ligga i oljebad över natten och pröva om den slutat kärva. Du riskerar annars att solenoiden fastnar i fel läge och då bli det inte mycket kvar av startmotorn när du fått igång motorn och kört några minuter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Motor Tompa  :-)

Hadde precis samma fel som dig på min startmotor,den klickade trodde först att det var solenoiden som var trasig eller att batteriet var dåligt.Sen provade jag att jorda från minus på batteriet till motorn med hjälp av ena startkabeln och det funkade.Det visade sig att jordkabeln var i dålig skick (ärjad)så det är inte alltid som man tror,det kan vara värt ett försök att prova att jorda på nytt och se om det fungerar då. Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Thomas

Solenoiden kan kärva, men det kan likaväl vara kolen som är dåliga. Det blir samma effekt som på en bil när startmotorn inte vill vara med och löses med (på bil alltså): Rulla framåt lite med växeln i så startar motorn fint vid nästa försök. Det förklarar kanske problematiken med en båtmotor också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Carro

Haft samma problem i sommar, men med bytt cylinoid så klickar den inte igen ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Carro

Haft samma problem i sommar, men med bytt cylinoid så klickar den inte igen ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...