selco_nr1 0 Postad 9 Februari , 2006 varför togs min fina tråd bort nu då?? Va va dew för fel på den? Måste ju få försvara sig mot all kritik man får.. Men de torlerar ni visst inte. Vill verkligen ha hjälp me min vattenskida.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenBertil_J 0 Postad 9 Februari , 2006 Hej Selco nr 1 Som jag skrev i mitt förra svar, kan jag inget om vattenskidor av den enkla anledningen att jag inte är intreserad vare sig av motorbåtar (åtminstone inte av sådana som går fortare än 7-8 knop)eller vattenskidåkning. Däremot är jag intreserad av segelbåtar och att jobba med sådana. Att konstruera och bygga en vattenskida är nog inte aldeles lätt. Det är nog inte många som byggt sina egna skidor och det krävs nog en hel del kunskap i t ex hålfasthetslära hydro/areo-dynamik. Det seriösa svar som du fick första gången du ställde din fråga löd: Kolla efter ngn klubb, de kan ju tänkas ha erfarenheter om bygge. Böcker på biblioteket! Är väl lite samma förutsättningar som en skateboard dessutom! / Fredrik I mitt svar var den första länken jag hänvisade till lite elak. Det var det forum angående motorcycklar (eller vad det nu var) som du framhöll som föredömme framför den avskyvärda forumet MarinGuiden. Hade du tittat på de tre sista hade du sett att de handlade om - just - vattenskidor. Sista länken blev inte bra då en del föll bort när man klickade på den, men om du öppnar http://www.beli.se/ klickar dig fram på Sommar och Vattenskidor, finner du ett antal vattenskidor där man har visat ett tvärsnitt och där man också kan förstå lite av konstruktionen och matrialvalet. Det finns säker människor som bygger egna vattenskidor och då kanske för att man söker efter en skida med speciella egenskaper.Skulle jag vilja bygga mig ett par vatteskidor tror jag att jag skulle lyckas ganska bra, men jag är 60 år och har på hobbynivå arbetat mycket med både träarbete och glasfiberlaminat. Man måste sätta sig in i ämnet. Läsa böcker. Leta på internet. Åka mycket vattenskidor. Jag tror inte att den första fungerande skidan blir speciellt billig. Det gör det inte för de företagen som tillverkar vattenskidor profetionellt heller. Om det är en billig skida du är ute efter är det bättre att köpa en begagnad. Det hittar du säkert på nätet tex blocket.se Jag tycker verkligen att du skall försöka bygga dig en skida. Studera. Rita skisser. Bygg en modell i tex 1/4 storlek. Det kanske blir din grej. Lycka till Sven Bertil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser