Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Gäst

vatten jet

Rekommendera Poster

Gäst

 Funderar på att förlänga en aluminium /seacamper dvs husvagnsbåt och för att slippa utombordare och få lite mindre djupgående så kunde ett vattenjet med motor i nya lådan som svetsas dit som akterförlängningen ett tänkbart alternativ.

 

Vill ha tips om små vattenjet men inte från vattenskotrar utan till en vanlig liten diesel på 50-100 hk eller i värsta fall kan även en bensinare

sättas in men ingen flera hundra hästars big block.

 

Har på omvägar hört att det kommit in lite öststats aggregat men inget finns om dessa på nätet, nån som vet??  eller någon som har erfarenhet av den ryska kvaliten på dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta förekommande vattenjetar som finns kan matchas mot alla typer av maskiner. Vad har du för mål med båten, att den bara ska gå grunt och vara enkel att manövrera eller vill du lite mera fart också? Skrovformen är en viktig del i det hela samt vikten (totalvikten), och om den är passande(ungefärligt konstant bottenvinkel från mitten av båten och bakåt och ej över 24 grader)

 

Ge mig lit mera information om båten och kanske någon bild så kan jag lättare svar. Men något som direkt kommer upp om du ska göra det enkelt för dig så är det Alamarin jetarna.

 

Vad det gäller aggregat från öst vet jag ingenting, men min erfarenhet av ryska grejer är att dom gör sin egen grej/design och väldigt väl genomtänkt och extremt hållbart. Har pillat en del på ryska rebreathers och dom är geialiska :) Så jag tror nog att även deras vattenjet aggregat säkerligen bra grejer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ringde upp Alamarine de gav mig en hel del tips, bla så har ryssarna gjort riktigt bra grejer- outslitligt, de har bla använt titan i slitdelarna. ev kan de också ha varit tidigt ute med lågtycksagregat. lågtrycksagregat verkar vara bäst med tanke på vekningsgraden i förhållande till motorvarvet. 

Hur ser man lättast skillnad på hög och lågtrycksagregat, ringt på några annonser och ägarna vet inte vad de har.

Båten som byggs om är en Abal husvagnsbåt, fanns tillverkad under flera namn bla kabe, alucon mm, det var dessa sjömonster som vi båtägare utnämnde som historiens näst fulaste båt men här fanns olika modeler och olika fulhetsgrad, dessa är byggda i aluminium helt flatbottnad med 3 st styrkölar ca 20 cm djupgående planar lätt trots sin storlek med en 40 hk, förövrigt samma båt som Kadaffi byggde om till robotbestyckade attackbåtar. När jag ändå håller på och svetsar i båten, tänkte jag bocka till en ny låda med samma form som nuvarande akter och använda detta som akterförlängning. Jag får på så sett ett helt separat motorrum och en bra akterbrygga och slipper ha en stöldbegärlig utombordare. Tänkte handla någon av de osäljbara udda båtarna som ligger ute med vattenjet på de andra annonssidorna, en komplett båt är mycket billigare att handla än ett löst vattenjet, ev kan man sen sälja det slaktade skrovet vidare som fiske båt med någon liten utombordare eller om det är ett aluminium skrov bara slå skopan i det, ganska lönsamt med dagens skrotpris. 

Båten ska ej vara någon vattenskidsbåt utan fortsätta användas som fiske och husbåt visst kan man ha brottom ibland men det är grundgåendet jag är ute efter, plana lär den nog ändå göra med tanke på att den redan nu gör det med en gammal 40hk.

 

 

  

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då var det som jag misstänkte, ryssarna är kluriga som fan vad det gäller prylar. Dom har egna lösningar och designen kommer sällan först, det är funktionen som ska vara rätt, men det är oftast oförstörbara grejer dom kokar ihop. Hittar du mera information om just ryssarnas grejer så är jag väldigt intresserad. Låter som ett ypperligt litet projekt för vattenjet du har, och en båt som du inte behövet stånka i en 200 hästare bara för att flytta.

 

Ja tyvärr är det så för oss vanligt folk som vill ha vattenjet att det sällan är lönsamt att köpa nytt. Slakta begagnade båtar är nog enda alternativet här i sverige. Mitt set är ju begagnat. Dyrast är nog FF (Kamewa), därefter Hamilton, Ultradynamics är näst efter det. Andra alternativ är ju PP jet som finns i UK, men dom har dålig verkningsgrad och är ganska dåligt byggda, sen har man även TwinDisc som faktiskt gör jetar, men även dom ligger lite efter i utveckling jämfört med tex Ultra och Hamilton....och sen har vi ju Italien med sin egen lösning med inbyggd växellåda :) Alla dom är i en egen klass, och sen kommer alla mindre aggregat. Så som tex Alamarine och American turbine. Dom sistnämda är dom som är mest passande till små projekt med mindre totalvikt. American turbine är nog mest skiboats och sånt...små båtar med fläskiga v8:or. Sen finns det en hel hög med olika lek aggregat som säljs i paket, Mercruiser börjar nu sälja kompletta paket med jet och motor, men dom är inte först det finns ytteligare företag som levererar lådor man helt enkelt bultar på bak på aktern.

 

Jag diggar just Alamarine jet för att dom är väl genomtänka och enkla att monter samt att det är ett nordiskt alternativ, precis som Kamewa var från början innan RR köpte upp dom. Samt att Alamarin faktiskt är ganska prisvärda. Man kan få jetar för att göra ett dubbelmontage för priset av en Hamilton :)

 

Bygger jag en båt igen (vilket jag ska :)) så blir det dubbelmontage, och har jag obegränsade resurser så får det bli Hamilton men annars så kör jag nog på 2 eller alternativt 3 Alamarin aggregat :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du har väl sätt fyndet på blocket tror den är kvar idag också men detta är för kraftiga grejor för mig. bmw 250 hk och italjenska jet helt nya

 

http://www.blocket.se/vi/7264188.htm?ca=17_s

 

 

tackar för namnen på de övriga märkerna ska kolla om någon av dessa liknar det öststatsagregatet som jag fått tips om men troligen är alamarin den som har mest likheter.  

ang: italjenarna med växellådor så verkar detta lite märkligt sätt att bygga jet på.  

ang: hög och lågtryck hur ser man skillnad lättast. misstänker att utloppet förhållande till impellern är det som avgör.

 

De jetar du har installerade hög eller lågtryck?  hur mycket varv behöver dessa för att börja dra och hur sakta går det att köra dem och ändå ha styrfart??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har set den där båten du länkat till, och hade jag hafft pengar så hade jag nog köpt den, men min plan hade nog då varit att skära av den. Hela överdelen på båten och bygga ny akterhytt eller stävhytt, alternativt göra en STOR styrpulpetare :D och använda som arbetsbåt. Men...maskinerna...det är ju det han vill ha betalt för. Dom tillverkas inte längre av BMW, det såldes till Detroit Diesel och dom har fortsatt att utveckla samma block, men med andra grejer och fått en mycket bra maskin. Men dom BMW modeller som finns har stora problem med kylningen och överhettar extremt lätt, så det är ingen höjdarmaskin kanske. Så maskinerna är det stora frågeteknet. Jetarna är också lite av det ovanliga, frächa men som sagt det är dom med just växellåda. Dom är välbeprövade och dom har gott renome men dom är annorlunda och du har lite sämre kavitationsresistens och lite sämre backegenskaper (titta tex på backskopan och kolla sen på hur en hamilton ser ut) Solfjäderformen har stor betydelse för funktionen. Men dom funkar, inte alls fel. Jag skulle gärn lägga vantarna på ett par för att montera i en testbåt.

 

Jag förstår inte riktigt hur du menar med lågtryck och högtryck. Vad jag vet så har hamilton haft och har om man beställer deras special jetar så kallade två stegs jetar. Flera impellrar som bygger ett högre tryck. Dom är tänka för farter över 50 knop. Men alla andra är så kallade axial-flow system. Sen har du Kamewa som har så kallat mixed-flow, är lite osäker på vad som menas med det men enligt designen så ser det ut som ett mindre matarrör in till en kammare där en betydligt större impeller sitter och sedan ut genom ett betydligt mindre munstycke. Där då Hamilton har ett lika stor rör fram till en impeller som sitter i röret där accelereras vattnet och trycket byggs innan det tillslut åker ut genom munstycket.

 

Jag kan köra min jet på vilket varv jag vill och fortfarande ha styrfart, samt ha en exemplarisk manöverförmåga. För att få dom dryga 5 tonen att flytta sig idag utan trimplan så behöver jag varva den till runt 2200 varv, då gör jag dryga 15 knop. Men det är ännu inte intrimmat klart ännu och jag kommer få en bättre cruise med trimplan monterade och kan nog få ned ytterligare lite i varv för att ligga på runt 18 knop. Den maxar ut på 2500 varv idag på 23 knop..även det kommer att öka med trimplan monterade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hög och lågtryck var det killen på alamarine som nämnde när jag frågade om de träffat på några ryss aggregat, han menade även att alamarin gör vad de kallar lågtryck, och äldre jänke aggregat var högtryck och då behövs runt 2000 varv innan de börjar dra.  ang. blocket hemmabygget är byggt i plast och skulle bli en husbåt, men ägaren har gett upp av hälsoskäl, om man bygger båt från grunden så kan man ju designa som man vill för att både få en praktisk och vacker båt men den här är lite svår för.  

 

Har du ideer om en häftig styrpulpeter eller mindre pråm så finns en av kabes expriment båtar (husbåt) stående här i skogen, saltvattenbeständig aluminium samma skrov som kadaffis robbotbåtar men med något högre bord och mer v form i fören, annars byggd som flatbotten med 3 bärkölar, båten har aldrig varit i riktigt sjösatt. Hela inredningen har möglat upp men eftersom båten är helt byggd i aluminium och ganska väl tilltaget även i bodel och överbyggnad så betingar den en hel del i rent skrotvärde ca 800-1000 kg alu och det vet ägaren om.  har bilder på den men skickar endast på privat mejl. Vill du få en idee om hur exprimentbåtarna såg ut, så byggdes det mycket liknande båtar i USA men jänkarna valde att bygga i plast, på denna länk finns en kopia på skogsvraket: http://groups.yahoo.com/group/SeaCampers/

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt det där med hög och lågtryck, det är första gången jag hör det. Men som sagt alla dom stora tillverkarna av lite större jetar som Kamewa, Hamilton, Ultra har liknande designer och dom bygger på så kallad axiellt flöde eller som Kamewa kallar det mixed flow :)

 

Men om ryssarna har kommit på ett bättre sätt för att ha ett ökat tryck på lägre varv så är ju det skitbra. Du har inga länkar till något ryskt eller något namn man kan söka på på ryska prodykter? Hamiltons jetar är klassade för ett maximalt antal varv men sen kan man välja impeller för att mera fine justera varvtal kontra driv i jeten. Men det gäller alla tillverkare av jetar. Men Alamarin liknar mycket Castodil jetarna eftersom aggregatet sitter mer eller mindre helt utanför akterspegeln, lika så gör PP-jet från UK

 

Bild PP-jet

 

 

post-2007-1394234553,0094_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Letat lite på ryska jetaggregat men hittat väldigt lite, min ryska är ju inte den bästa heller :) Så det finns säkerligen väldigt mycket mera att hitta om man bara kan ryska. Här tex: http://www.boat.ru/

Hittade dock följande annons som kanske kan vara något för ditt projekt http://www.blocket.se/vi/7135820.htm?ca=11_s billigt och ryskt :) Förmodligen en ypperlig båt att slakta för att montera i just ditt skrov. Vet du förresten va skogsvraket skulle kunna kosta? Vill gärna ha lite mått på den om du har. Jag har en vän som just nu säljet av 2 st 220 hk Iveco dieslar billigt som bara den med backslag och allt, man skulle ju ha 2 ordentliga aggregat bara så skulle man kunna göra en riktigt rolig båt :)

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

ang blocket annons bilder mm så kolla din gästmejl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er 1.gif\

 

Ni som vet mer om vattenjet än mig, jag har en fråga :

Jag har en horizont 23 som jag funderar på att byta motor i och jag funderar på om det går att montera ett vatten jet aggregat i min båt? Vad måste man tänka på? Hur stort måste ev aggregatet vara?

 

 

Mvh

 

Matte_Lule

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsann! jag är ny här på forumet, och ganska ny på detta med vattenjet men tycker det är jätte intressant. Jag äger en engelsk produserad 1958 Dowty turbocraft. 15 fots Glasfiberbåt med orginal motor och vattenjet. Ford zephyr rak sexa och tidig hamilton jet (DH752-G1M). Eftersom båten inte är helt original, och motorpaketet inte ger önskad effekt, har jag funderat på att skaffa en v8 och en mera modern jet. Finns det nåt begagnat att få tag på (jetagregat altså), till vettiga pengar?

post-27190-1394235114,3024_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...