Gäst Jens Postad 26 Juni , 2003 Har en B18 med dubbla SU förgasare i våran Ockelbo T16i. Problemet är att den går hyffsat att puttra med men gasar man på upp i planing så händer nåt efter 5-10 sekunder. Det är som om man drar av gas. Nu har vi fått förgasarna justerade, nya nålar men den går nästan sämre. Brytarspetsar är bytta. Kompressionen är testad till: 7,10,9,8. Snälla hjälp med detta, tacksam för alla tips och ideer. Sommaren går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst daniel Postad 26 Juni , 2003 Kanske bränslepummpen är dålig så att den inte hinner med att pumpa fram bensin på hög fart. Fast jag tror det är nått annat men kolla den till att börja med i allafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jens Postad 27 Juni , 2003 Har kollat pumpen verkar funka bra, matar på bra med soppa. Koppen med filtret har fullt fast man kör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel N Postad 27 Juni , 2003 Om motorn nästan går sämmre av att ni ljusterat och fixat med förgasarna så kanske det är nått skumt där ändå ?? Ett bra tipps är att köpa en reparationshandbok för volvo amazon eller 140 det är i stortsett samma motor i dessa bilar och där har du felsökningsmanual värt varenda krona ! Hittar du rephandbok för VP b18 b20 så är detta självklart bättre men jag vet inte om det fins ? Kan trösta dig med att jag tror att det inte är nått alvarligt fel då skulle inte motorn gått bra alls, inte ens en liten stund Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas Postad 27 Juni , 2003 Ojämn komp, kolla ventilspel, rätt stift likadana sorter.tänding med lampa , kamvinkel med instrument brytarspetsarna ,köp volvo orginal inte något annat håller inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kåre Postad 30 Juni , 2003 en dum fråga, har du kollat avluftningen till tanken. Min var igensatt efter vinten, hade liknande strul som du Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jens Postad 6 Augusti , 2003 sommaren snart slut men.... Nu har vi iaf: Slipat ventilerna som var lite krökta, justerat ventiler och ventilspel. Bytt termostat och packningar till topplock. Justerat tändningen med lampa. Skruvat oss fördärvade på CO skruvarna på förgasarna. Kört helt utan tanklock. Bytt tändspole, tändstift och tändkablar. Problemet kvarstår dock:( Synskt motororakel efterlyses! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst TG Postad 6 Augusti , 2003 Skit i tanken, tex. någonting som täpper till vid utgående slang när du accelererar?? Bara en idé, men ändå. Jag hade ett sådant fel på en jeep. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Augusti , 2003 När den börjar gå dåligt stäng av och kolla stiften. Får den för mycket eller för lite. Kan det vara ett tändningsfel ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jens Postad 13 Augusti , 2003 Tack så mycket för alla svar! Nu funkar båten, köpte ny enkel förgasare på en skrot och fick kapa till ett grenrör för att det skulle passa men det funkar. Något fel alltså på SU förgasarna trots att dom är genomgågna och fått bytta nålar och munstycken. De var även synkade med sugklocka. Som sagt tack för alla bra tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 September , 2003 Min teori av det som hände är att dubbla förgasare kräver mer soppa. Du hade kanske för klen genomströmning av soppan från tank till motor. Jag moddade min motor och satte på dubbla förgasare vilket resulterade i samma problem som du hade. Jag bytte till grövre slangar och en high performence bränslepump. Och jäklar vilken skillnad det blev! Pepe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser