Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
stickanh

solpanel-kylbox

Rekommendera Poster

Hur kan det funka att driva en kylbox (Biltema 26-7213) som kräver 2-4 Amp till en solpanel (Hjertman 5510-25) som levererar 25W, direktkopplat med bara backdiod emellan (Hjertman 5511-9) .

Solpanelens kapacitet ska egentligen inte räcka till.

Men det gör det, i alla fall så mycket att livsmedel som behöver kallt/svalt får tillräckligt kallt.

Är det någon som kan det här med volt-amp-watt som förklara hur mycket kylboxen egentligen behöver i watt. Hela installationen är på 12 volt system

Har kört med detta i många år 14.gif\

Och för att sänka tempen ändå mer så passar man på när landström finns tillgängligt och kör över batterladdaren.

post-14058-1394234537,9511_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Stickan, jag kan inte förklar hur de funkar men ja tror att de många fler än jag om e sugna på å testa själva

Ha´ t pent Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att få ihop det här behöver du en strömsnål kylbox med en medelförbrukning på c:a 0,7 A. Det leder till en förbrukning av 24* 0,7 = 16,8 ampertimmar (Ah) om dygnet.

Kyl/värmeboxar avsedda för bilar drar på tok för mycket ström, där finns ju inget behov av att snåla.

Solcellspanelen bör ha 36 celler, då laddar den så länge du ser utan att behöva tända en lampa, alltså i princip från det att solen går upp till dess den går ned. En solcellspanel på 26 W ger max 1,4 A. Som en tumregel kan du räkna med en dygnsladdning av 6 ggr max-strömmen dvs 6*1,4 = 8,4 Ah/dygn.

Det fattas alltså 16,8-8,4 = 8,4 Ah/dygn. Denna energi måste tas ur batteriet. Har du ett batteri på 100 Ah kan du ta ut 70 Ah av dessa utan att batteriet tar skada. Då räcker batteriet 70/8,4 = 8,3 dygn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla klargöranden.

Svar på några inlägg.

Kör direktkopplad utan mellanstation av batteri, detta får tjänstgöra på natten. Detta för att kylboxen vill ha mer kraft än vad solcellen orkar att leverera. Men som jag har skrivit tidigare så räcker kylan till för husbehov av kött och pilsner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att grejen var den att det fungerade utan batteri???

För att kylboxen ska ge maximal kyla krävs 2-4A men kopplad till solcellen kommer den att gå på halvfart så länge solen lyser.

Räcker den kylan, ja då är det ju bara att grattulera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mera fakta: Var ute i förådet och tog in Solcellen följande data står på den:

Solar Module MTG25W

Operating Voltage 17V

Operating Current 1,47A

Open Circuit  Voltage 21V

Short Circurit Current 1,6A

Som framgår av data så ska inte Solcellen igentligen inte räcka till med sina 1,47 Amper då kylboxen vill ha mellan 2-4 Amper, men svalt och kallt blir det nere i kylboxen i alla fall!! Det är väl det som kallas Bonus? Eller kan det vara överladdningen som ger det positiva resultatet? 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kopplar in batteriet bara på natten kommer kylboxen att dra max ström till dess temperaturen sjunkit till inställt värde och då är det tveksamt om du gjort någon vinst alls.

När man kopplar en solcellsapanel direkt till en belastning så kan det hända konstiga saker. Om belastningen är låg jämförd med den uttagbara strömmen från solcellen får man överspänning, kanske upp till 20 volt. En LED-belysning tex pajar med största sannolikhet då.

Om belastningen kräver mer ström än panelen kan leverera får du istället spänningsfall. Kylboxen får då kanske 6 volt. Är det ett kompressorskåp kommer kompressorns motor att brinna när den inte orkar dra igång kompressorn. Du har tur som valde en kylbox med Peltierelement, det är en av de få belastningar som klarar ett så stort spänningsfall. 

Mitt råd är att koppla in batteriet hela tiden, det kommer inte att öka belastningen på batteriet men väl livslängden på boxen.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som du säger gustaf05 den går med låg kapacitet, men har kört så här från 1999 utan att kylelement eller fläkt har tagit skada 9.gif\

Stickan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Fungerar bra då varken solcellspanelen eller boxen innehåller någon elektronik

Solcellen krämar väl ur sig 25W vilket direkt förbrukas i peltierelementet i boxen (den saknar ju termostat så den lastar alltid fullt.)

Du landar säkert på ca 9V och 2,5 A ca i kretsen.

Funkar ju skitbra men du får inte max kyla bara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din sollcell ger 21V så länge det är ljust men strömmen varierar mellan 0 och 1,47A (vid ekvatorn) beroende på ljusstyrkan (molnighet mm). Funkar din box också i regnväder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar även i regn dock med lägre kapacitet. Idealet är högsommar kl. 12.00 och molnfritt smiley-cool.gif\ Men då är ju även luften utanför boxen varmare vilket gör att den vill ha mer kräm för att upprätthålla temperatursänkningen.

Enligt brochyren vill den hålla 23-27 grader lägre temperatur inne i boxen än förhållandet utanför

Bifogar en tabell från Fortum om Solpaneler

Stickan/

post-14058-1394234538,084_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag orkade inte läsa alla inläggen. Hoppas jag inte trampar någon på tåna för jag är av följande åsikt. Låt bli biltemas kylbox. Står det 25 W så ger solpanelen max 2,1A och detta är räcker inte på långa vägar att köra Biltemas monster  Den är möjligen lämplig i en bil som har motorn igång. I en båt skall du ha en kompressorkyl.

Själv hade jag under en massa år en solpanel vilkens märkeffekt var 32W. Denna samt lite batterier klarade utan problem köra en kompressorkyl under sommarperioden.

Idag har jag en 80 W solpanel på rufftaket och hade i somras inga som helst problem att driva, kyl, VHF, radio, bärbar dator samt ekolod. /mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du trampar nog ingen på tårna.  Helt rätt.  En solpanel på 25W driver utan vidare en kompressorkyl på tex. 60W.  Helt enkelt för att en komressordriven kyl bara går ibland.  Ett batteri mellan som laddas på när kompressorn slår av, häpp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20.gif\ för alla olika synpunkter på hur det fungerar, och att det fanns så många åsikter kunnde ingen ana då jag trog igång den här tråden. 

Kan bara konstatera att det funger tillräckligt för mitt behov att ha svalt/kallt för livsmedel och har gjort det sedan 1999 utan några som helst problem. 26.gif\

Stickan//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...