Gå till innehåll
måndag 29 juni 2026
SegelBruce

Orion 12

Rekommendera Poster

Vill veta lite om denna båt.

Hur är den som seglare?

Vad ska man titta/tänka på?

Vilka motorallternativ finns, och vad bör det vara? 

Ska med en vän och titta i Gtb. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många varianter på Orion 12 skrovet. Men jag vet ett par grejor som man skal titta extra noga och det är axelhylsan, vilken konstruktion den har. Och även scatrakopplingen mellan axel och backslag. Det kan ju tänkas att det är ombyggt på den du skal titta på och är det redigt gjort borde det inte vara något problem.

Vad det gäller seglngsegenskaperna så är det ju ingen kryssbåt precis och det behöver blåsa en del för att det skall hända nåt. Kan vara något slingrig på öppna vindar, men det går att trimma med mesanseglet. Hydralisk styrning är ju inte det ultimata för segling men man vänjer sig.

Komihåg att det är en motorsglare och inte en entonnare, så kommer du att bli mycket nöjd med ett sånt skrov.

Lite nyfiken är jag , var finns det en sån till salu i Gbg ? ( Obs, är inte spekulant)

Lycka till

/B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bosse!

Ha Ha! Håller det hemligt än så länge. Ska kolla först.

Ligger inte i Göteborg utan en bra bit utanför.

Båten är i första hand tänkt som familjebåt vid långsegling.

Behöver en stabil/trygg båt som tål öppet hav och busväder.

Är inte mycket för kappsegling, men man bör väl komma upp i 6 knop i alla fall vid normal sommarvind med genua, stor och mesan?

Fina utrymmen vill man ju ha med 3 ungar.

En liten undran är motorn som är på 73 hk. Verkar vara liten, om man kollar andra Orion 12:or. Men den ska gå 6-7 knop på 1600 varv. Max vrid vid 2200. Men ger bara marginell fartökning då. Vad kan en sådan dra per sjömil i diesel då? Ägaren har ingen aning. Ska gå kanalvägen till Medelhavet, är det tänkt.

BMC Tempest Commodore diesel.

Hittar inget på nätet om denna motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar inget om BMC Tempest Commodore.

´

´

Jag har en Orion modell större med BMC Tempest Sealord.  Motortillverkaren finns inte längre – men reservdelar finns att få tag i – i överflöd. Motorn sitter i lastbilar, grävskopor, dumpers, mm. Hela Englands bil o motorindustri har mer eller mindre klappat ihop – Hade senast kontakt med Tempest  marine - for Generator and marine spares.

Foundry road, Stamford, Lincolnshire. PE9 2RD  England (den 22 sept 1997) – Vet ej om de finns kvar? De var då en ”Division of AMC Diesel Engineering Ltd”  Tel no var då 0178064387   Fax 01780 54024 – de hade då inte skaffat Internet.

Talade då med Claire Hutchison – Tempest Manageress.

Hör av dig i tråden om du får kontakt med reservdelsförsäljningen.

PS Har aldrig behövt reservdelar, den går klockrent - Motorn har bara gått 4-5000 timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej segelbruce - fick ditt mail - mentycks ha problem med att svara? Hur som helst - en sökning igår på tempest i England gav följande

Tempest Diesels Ltd   eller Tempest  marine

Foundry Rd

Stamford

Lincolnshire

PE9 2RD

Tel:  44 (0) 1780 64387  Fax:  44 (0) 1780 54024  

Det finns även reservdelar att få i Sverige eftersom motorerna sitter i många grävskopor, dumpers mm, men med andra namn. Gå in med din instruktions eller verkstadshandbok (Finns hos Tempest i Englannd) så hjälper dig folket bakom disken. Betr dina frågor om båten i ditt mail (Hoppas du fick ´ mitt svar?) Toppen i sjön .- som mest 17 m/sek - inte ens vatten på däck. Men tyvärr alldeles för stora rutor i styrhytten på Orion 15 för att jag ska tillåta segling till V-indien - Går att åtgärda - Bra runtomsikt i lilla östersjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 mm laminerade rutor plus påskruvningsbara skivor i 12 mm plywood i nödfall borde räcka.

Hittat rätt motor, men tycks inte finnas manual eller data på nätet.

Ska vara en Leyland 4.98 på 75 hk. Tydligen en rejäl arbetshäst med lågt varv. Kanske samma som du har fast den heter 6.98 i stället?

En otroligt vanlig motor med standard prylar på. Då menar jag reservdelar som finns på många andra dieselmotorer, filter, pump, avgaslimpa mm.

Hur seglar den på bidevind?

Nej jag har inte fått ditt mail. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Segelbruce. 4

4.98 är samma motor som min (6.98)-med skillnaden du har 4 cyl- jag har 6. Det är samma verkstadshandbok – jag har den – tyvärr bor vi i olika delar av sverige –du skåne-jag sthlm. På ngt sätt kan vi fixa detta – Kopiera? Säg bara till hur du vill ha det så fixar vi detta – jag försöker igen att sända ett mail med min mailadress o telnummer för enklare kontakt – vi hörs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Eruts!

Tackar för dina länkar.

Vad jag är ute efter nu är bara i första skedet lite data på motorn. 

Intresserad av vridmoment, varvtal mm.

Vore kul om någon visst bränsleförbrukning också.

Borde väl vara något mellan 3-5 l/t? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Verkar inte bli någon affär av. Han var själv för att kolla på båten i helgen, och säljaren verkade tveka.

Polarn´ n har hittat ett nytt objekt idag, och första säljaren vill inte ge besked om han vill sälja eller ej. Hade fixat besiktningsman och allt, som kunde komma ganska omgående. Märkligt! Vet inte hela storyn, men verkar skumt. Men han har väl sina orsaker. Kanske vill invänta fler köpare så det blir budgivning. Men då menar polar´ n att han drar sig ur direkt, vill inte hålla på med sådant. Han menar i så fall att har man satt ett pris så får man ju stå för det och inte hatta rundor.

Annars skriver man priset eller högstbjudande.

Verkar mer vara som att han kollar vad han kan få för den.

Han har ev. en mycket välutrustad och fin Ansö 42:a som han funderar på i stället. Något högre pris, men i perfekt skick och massor med relativt ny utrustning. Motorn har installerats för 2 år sedan. Segel 3 år gamla. Plus massor med elektronik som bara installerats och ej användts än.

Tycker personligen att han ska satsa på denna istället. Aldrig kul att behöva joxa med omlackering, värmare och segel. Detta blir det första han behöver göra i det första fallet. Slutpriset kommer nog att bli ungefär det samma, men betydligt mindre arbete med Ansön.

Hoppas det löser sig, för han vill göra affär innan våren.

Skulle varit med i helgen för att titta, men kunde inte. Kanske lika bra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...