jokar 0 Postad 21 November , 2005 Jag undrar om jag behöver göra allt detta som står om konservering (tex spruta konserveringsolja i förgasare, tändstift samt att byta tändstift, tömma ut bnsin och byta växelhus olja) om jag har min motor i ett varm garage? Är allt detta verkligen nödvändigt? För övrigt har jag pressening på båten, tagit hem bensintanken och batteriet. Jag ska även spruta in lite fett i styrningen och gas wiren. Något mer som sk göras? (Själva båten kommer att stå utomhus, men som sagt inte motorn) // landkrabban, som vill lära sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 21 November , 2005 Tändstift brukar jag byta på våren, men har du i varmgarage kan du lika gärna göra det nu. Köra genom kylsystemet med glykol är bra mot rostangrepp (speciellt om du kört i saltvatten). Byta växlhusolja bör du absolut göra. Impeller kanske också behöver bytas. Nödvändigt eller inte? Det är en investering du gör som gör att motorn håller längre, men den går inte sönder om du missar ett år (men rostangreppen börjar). Dessutom är det bra att gå genom motorn, så du kan få en problemfri säsong nästa år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 21 November , 2005 Tack för detta svar! Men alltså, om jag har förstått det rätt. Inget BEHÖVER göras förutom växelhusoljan samt tändstiften, men att kolla igenom motorn och köra igenom kylsystemet med glykol är bra. Är det 50% vatten och 50% glykol i en tunna som gäller då? Vad ska det kosta att lämna in min motor på service (som högst) Jag har en Evinrude. 70 hk från 79 eller 80. Fungerar utmärkt. Någon som vågar sig gissa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 23 November , 2005 Kan någon snäll människa förklara vad en impeller är? Var sitter den? vad gör den? hur ser den ut? =/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser