Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
El_Fluffo

Hur gör man ?

Rekommendera Poster

Hej alla...

 

Jag har en Utter 495 som jag under våren bytte durk i. Men nu skulle jag under vintern när man har den på land vilja fixa till resten. Min fråga är hur man särar på båten ? Sitter delarna limmade ihop eller ? Varför jag inte bara målar med överdelen ditsatt är att jag behöver komma åt från insidan och göra en lagning.

 

se länk http://www.laserhallen.com/utter/index.html

 

Tacksam för svar /Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Snyggt jobb!

Vad finns det kvar att göra? Den ser ju bra ut.


Jag har en Uttern 510 HT från -75 som jag börjat med. Har rivit bort klädseln och ska byta den (inte snygg efter 30 år). Det verkar dock som att det finns vatten mellan skroven, så jag kanske får göra mer än att klä om insidan......Då kommer jag i så fall att använda din sida som referens!

/KP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrik!

 

Först vill jag säga att du gjort ett mycket fint och gediget jobb med din båt!! Inga fusklagningar där inte, det glädjer en pedant som jag!! :)

 

När det gäller hur din båt sitter ihop så har jag ingen erfarenhet av just Uttern men på min Stortriss så är däck och skrov ihop-plastade. Inte vidare enkelt att få isär med andra ord. Dock är ju många mindre båtar ihopskruvade och de borde ju inte vara så superkluriga att sära på. Ta bort avbärarlisten en bit, alltså dem som går runt hela båten, så ser du ju lätt hur din konstruktion är.

 

En fråga: Använde du gelcoat eller färg till det du gjort hittills?

 

Lycka till och lägg gärna ut fler bilder på framstegen!

 

/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*** Tack för kommentaren KristianP

Ja så va det på min båt med alltså vatten mellan skroven. Rättare sagt vattenfyllt så den vägde betydligt mer än den skulle. Innan va styrpulpeten skruvad direkt i durken vilket resulterade i att vatten trängde ner i plywooden och gjorde hela durken rutten. Varför jag ska dela på båten är för att det finns en skada som jag vill laga. Se bild

*** Tack även Flintstone för kommentaren ..  

Jag ska kolla upp hur det sitter ihop men jag har täckt över båten för denna säsong och jag vete tusan om jag orkar ta farm den för att konstatera att den är limmad eller laminerad och ej går att få isär. Tanken är att ta bort överdelen och slipa till och laga alla små skavanker och sprutmåla den. Durken målade jag med topcoat. Enda felet jag kan tycka att jag gjorde va att ta en för vit topcoat. Skulle ha brutit den lite mer åt grått istället.      

post-3425-1394234509,929_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är ganska vanligt att man tar en för vit kulör. En kompis till mig köpte en Fjordling som var ommålad och den var väldigt vit!

 

Använde du topcoaten till styrpulpeten också, och sprutmålade du den i så fall? Har hört att det är väldigt svårt att få en fin yta med topcoat som bättringsfärg.

Jag har planer på att måla om min Stortriss i vår, därav alla frågor...:)

 

/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara lättare att laga utifrån?!

Alternativt, om du tycker det behöver förstärkas i hörnet, skära bort den biten, laga bakifrån, plasta tillbaks med förstärkningar längs snitt du ju själv bestämt var de är... Du verkar ju behärska tekniken!

(Låter tillkrånglat, men så görs tex på busskarosser, där det kan vara svårt att plocka sönder hela:-))

Ska du ändå måla hela, gör det ju inget om skadeytan blir stor.

mvh//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är verkligen lätt att det blir för vitt. Ändå sa jag till när jag köpte topcoaten att han skulle bryta till den lite åt det gråa hållet. När man kikade ner i burken såg det grått ut men när sedan färgen kom på båten vart det otroligt vitt. Men det är inte hela världen den ser helt ok ut så länge den är ren. Man kan tydligen spruta topcoat men jag testade det aldrig pga att jag hade ett alldeles för litet munstycke till lacksprutan. Men jag provade att rolla topcoat på en uta och sedan våtslipa och polera med rubbing och då får man fram en väldigt fin yta. Men det känns lite överkurs att göra det på någon större yta. Styrpulpeten sprutade jag med sprayfärg. För att få den riktigt blank och fin så våtslipade jag med 800 papper och avslutade med att polera den med autosol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhh det va ju en ide jag inte ens hade tänkt på. Ska ta mig en funderare på om jag ska ge mig i kast att göra på det sättet. Finns andra orsaker till att jag skulle vilja plocka bort hela överdelen då jag skulle vilja förstärka några saker inifrån pga klen konstruktion från början.

Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen annan som någon gång särat på en båt och har något tipps att komma med ? Om båten skulle vara i hoplaminerad går det då på något sätt att såga isär det hela ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtarnas båda halvor är ju nästan alltid hopsatta med popnit. Så nog går dom att dela. Om det legat vatten i dubbelskrovet. Ja det blir det ju på alla båtar med dubbelskrov. Men för att det inte ska ruttna behövs det ju att man tappar ur vattnet på hösten. Vi dom ställen på båten där det går. Många skrov har ju inte ens en dyvika. Och det värsta är ju att på dessa skrov går det helt enkelt inte att få ut vattnet. Man får borra på nåt ställe där man tror att vattnet samlats. Och om det går bygga in nån dyviksliknande pryl. Värst är dessa båtar oftast äldre snitt som inte ens har avluftningshål. Dom har för länge sen ruttnat inifrån. Uttern 495 har jag för mig en dyvika därbak. Men kanske haft dåligt med avluftningshål. Båtar ruttnar ju oftast i aktern vid motorfästet. På grund av all bultning och infattning av vattenfast plywood som ruttnar inifrån.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

plockade isär fars örnvik 480 , där satt överdelen med stora popnit som var gömda under gummilisten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Ska vänta lite till innan jag tar tag i det men det verkar ju logiskt att det skulle vara ihopnitat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite offtopic kanske, men är ute efter precis samma list som du har på den näst sista bilden i bildspelet på hemsidan, vart har du köpt denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...