Trevia 0 Postad 1 November , 2005 Någon som har erfarenhet av dessa motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 1 November , 2005 Jag har den modellen fast en 50hk istället. Något speciellt du vill veta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trevia 0 Postad 1 November , 2005 Jag är på väg att köpa en, men är som vanligt velig. Det finns ju rätt mycket motorer 90-120hk att välja mellan. Många motorer har ju speciella fördelar och nackdelar, tex svaga eller starka växelhus, bättre eller sämre livslängd, bränsleförbrukning osv..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 1 November , 2005 Hej Trevia! Hade tidigare en likadan motor, men den var årsm. 89. Överlag gick motorn bra men några problem hade jag med den som ev. du också bör kolla innan köp. - Motorn hade under hela sin tid hos mig en tendens att puffa på tomgång. Troligen ngt. med bränsletillförseln enligt lokala Mercuryförsäljaren, men motorn blev inbytt innan problemet blev löst. - Under sista tiden ljöd summern i reglaget. Oljekontrollmodul och oljenivågivare blev bytta, men i slutändan visade det sig att det var själva oljetanken (givarsystemet i tanken) som var kasst och ny tank måste monteras. Kolla så att trådarna till oljegivaren o.d. är ikopplade för ljudet tystnar naturligtvis om givaren kopplas bort. Detta kan ju medföra att man blir utan olja utan att veta om det. - Motorn var ibland svårstartad, men startade för det mesta ok. Min motor skulle ha ca halvgas och choken på (nyckeln intryckt) för att starta när den var kall. Vid fullt gaspådrag var den mycket värre att starta. - Motorn hade aningen metalliskt ljud vid hörgre varvtal, men detta lär inte ska vara något fel utan hör Mercury till. - Gällande bränsleförbrukning var den varken värre eller bättre än någon annan förgasartvåtaktare. 15-20 l. fram och tillbaka till sommarstugan och det tog ca 20 min/väg. Lycka till, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 1 November , 2005 Min fungerar bra. Jag köpte min från marina, 1 tidigare ägare, sötvattenkörd och helt genomgången med ett par månaders garanti. Betydde mycket för mig ivarjefall. Jag har inte haft några problem med min, någon annan kanske har en annan erfarenhet. Jag kan inte säga hur mycket soppa som går åt, för jag vet inte, jag tankar och kör. Jag har den både till vattenskidor och längre fisketurer och det är så olika körning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 1 November , 2005 Bara en jämförelse med min: Årsmodell -87. (samma mellan 85 & 94 vill jag minnas) Min går jämt på tomgång... (min är servad sist på marina, vet ej om din var det med). Separata oljesmörjningen är bortkopplad, litar inte en enda sekund på det tramset på en äldre motor. Startar alltid snällt, kall som varm. (servicen?) Något speciellt ljud har jag inte funderat på bara, den låter bra bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trevia 0 Postad 1 November , 2005 Har någon en uppfattning om rätt pris? Den jag funderar på får jag 6månaders garanti på med start i April 2006. Hur stor skilnad blir det att köra båten om jag går upp till 115-125hk? Båten är en Selco 18 cabin som väger 650kg motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 2 November , 2005 Hej Lanzar, Vill bara klargöra att jag inte på något vis tyckera att det är en dålig motor och precis som du säger har det säkert mycket med servicen att göra. Under de tre åren motorn var i mitt bruk blev den servad regelbundet på auktoriserad verkstad, men jag tvivlar på att förra ägaren skötte servicen lika bra. Precis som du säger kan orsaken till de flesta av de problem jag hade ha att göra med den separata oljesmörjningen. En sak som tyder starkt på detta är att i samband med puffarna på min motor kom det alltid ett rökmoln ur propellernavet. Detta kan ju också förklara varför motorn var svårstartad ibland om det var så att oljan kom klumpvis och surade ner tändstiften. Tyvärr kommer jag troligen aldrig att få veta var felet låg eftersom motorn numera blivit förvandlad till en Mercury Optimax 90 årsmodell ny. Tyvärr Trevia kan jag inte säga exakt vad priset är på en sådan motor, men skulle gissa att den skall kunna gå lös på runt 20 papp om man jämför med priset i Finland. Vad gäller skillnaden i effekt så har jag också en Yamaha 115 -90 V-4 och om jag jämför den med den gamla Mercuryn så är nog skillnaden avsevärd. Överlag så levererar de äldre V-fyrorna mycket effekt och vrid i förhållande till andra motortyper enligt mina erfarenheter. Hälsn, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmfmats 0 Postad 2 November , 2005 Hej Stefan, det är väl inte omöjligt att du kommer att få höra om problemet återstår, eftersom din gamla Mercury kommer att monteras på min nya båt i dagarna... Och eftersom Mercury dealern lovat mig garanti på motorn, vore det ju bra att få all tänkbar feedback nu! Hälsar Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 2 November , 2005 Hej Mats, Jadu, världen e allt bra liten. Du torde ha fått mail. Lycka till med Mercuryn och håll gärna mig/vi på forumet uppdaterad om utvecklingen. Hälsn, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmfmats 0 Postad 2 November , 2005 Hej, jo jag tackar, och ska berätta hur det går! Bör i alla fall gå relativt bra undan på min båt (TG 490 Goldfish -95)! Hälsar Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 2 November , 2005 Skitmotor är vad jag har hört. Mercury är ju heller inte kända för nån driftsäkerhet. Men får man den billigt. Då kan man ju chansa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trevia 0 Postad 2 November , 2005 Elanen! Nu var jag ju inte så intresserad av vad folk hade hört, utan som det stog i förtsa inlägget, erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Postad 2 November , 2005 Hej! Har ingen erfarenthet av just den motorn du har funderingar kring, men jag hade en 135hk v6 -89. Var mycket nöjd med den! Startade alltid lätt utan problem, dog aldrig på tomgångsvarv, inga mekaniska fel på den över huvud taget under de år jag ägde den. Enda problemet var givaren för tvåtaktsoljenivån i bufferttanken under kåpan som kärvade så att det larmade, men jag plockade isär och leade upp grejjerna så fungerade det fint! Nackdelen..... mercury är väl kända för att dra något mer än sina japanska konkurenter.... /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser