Mercury 0 Postad 7 Oktober , 2005 Hallå nu är det så att jag har Mercury 500,som jag har fel propp på,motorn varvar på tok för mycket så då är frågan kan jag köpa en propulse och ändra stigningen och få båten att gå snabbare?Eftersom jag har fel propp på nu.Den varvar över 6000varv på full gas men den ska ligga på 5200-5300varv.Kan jag få den att gå snabbare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eilerth 0 Postad 7 Oktober , 2005 Snabbare eller inte jahadu det får du prova dig fram till det går inte att svara på med de uppgifter som du lämnat, men det går säkert alldeles utmärkt att använda en propulse prop till din motor.Om du enbart är intresserad av fart så skall du nog se dig om tex efter en stålpropeller som har absolut optimalt utförande för din motor / din båt / din last / din status av bottenbeläggning / osv. Om vi går tillbaka till din andra fråga ang propulsepropellern så är min erfarenhet att det fungerar alldeles utmärkt till vardagsbruk fördelen är att du kan ställa om propellern till ditt behov av utväxling nu är det inte något som man gör varje dag , så enkelt är det inte men skall du åka vattenskidor en helg då kanske det är lämpligt att gå ner 1(tum) eller så. Andra fördelar är att du inte behöver veta exakt vilken stigning som du behöver, du köper en enl de rekomendationer eller din erfarenhet och provar dig fram sen till en optimering genom att justera upp eller ner. Rent prismässigt så är propulse ochså ett bra alternativ som jag ser det med tanke på att man just kan byta ut skadade blad vilket de flesta mer erfarna skepparna kanske inte behöver ta hänsyn till. PS Oss imellan vi har alldrig smakat på botten nån gång eller hur Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 7 Oktober , 2005 Ett litet tips i all välmening. Sök bland andra trådar på Propulse. Diskussionerna har gått höga här på MG angående denna propp. Den svarar inte på din gundfråga angående hastigheten utan behandlar Propulse som produkt. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 7 Oktober , 2005 Jag hade samma förhållande på min tidigare Johnsson 50 hk. Jag köpte en propulse och ökade stigningen till max. Fick då ner varvtalet till 5400 på full gas, båten ökade ca 3 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser