Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
Gäst Markus

Stag till framruta?

Rekommendera Poster

Gäst Markus

Är det någon som vet var man kan hitta stag/stöttor till framrutan på en Wellcraft. För att nå fören måste man ta spjärn mot framrutan som hålls upp av två stag, mina är för klena och behöver bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Wellcraft

 

har oxå haft en Wellcraft och titta lite på hur man kunde förstärka/byta stagen. Det enda som jag kunde komma på då, var delarna till kapell dågarna . Men kom aldrig så långt så att jag bytte .

MEN , därimot så monterade jag ett fotsteg ,fällbart, och det gjorde susen !! 

Hjertmans båttillbehör   http://www.hjertmans.se/  ,art nr: 3666.  har ett som är lite orginalstuk på ..skit bra!!! 

 

 

Lycka te ..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke,

Tack for iden till det dar lilla fotstodet. Skall kopas ikall och installeras imorgon. $22 har borta! TACK!

 

Marcus,

Vilken Wellcraft har du och vilken motor/drev kombo? Kanner igen det dar med att greppa rutan nar man skall forover. Fallbart fotsteg kommer att gora toppen!

 

Ett tips ar att kika pa foljande:

http://tinyurl.com/dut6w

Finns antingen 15 eller 16 tum langa.

 

Eller 11, 12, 14 tum har:

http://tinyurl.com/ct7q4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ...har också haft en 192 classic -89  med en MerC 3.0L .

Bytte sen till en 210 classic med  MerC V8 5.0L

 

Toppen båt

 

Finns en bild på  MIN SJÖBOD

 

Ha de !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sag bra ut. Verkar som om du hade en trailer fran USA, byggd av EZ Loader. Inga problem att fa den intypad i Sverige?

 

Gillar annars din SeaRay. Lagom storlek och bra layout. Tyvarr ar den typen inte sa vanlig har uppe runt Seattle (i alla fall inte i sa bra skick), dar aven batar upp emot 23-24 fot numera ar bow riders (hatar dem, jag anser dem inte ens sjovardiga) da det blivit dyrt att ha bat i vattnet och de flesta bara trailar ner baten for en dag pa sjon/sundet. Da vill de dra ut maximalt med folk och en bow rider har gott om plats for alla (och latt att overlasta).

 

Min 192 Classic har en VP171C med ett SP-A drev, en bra kombination som dessutom gar oerhort snalt. Dock, har mina ogon pa en Wellcraft Excel 21SL, en lite storre cuddy cabin, med kok i sittbrunn (efterlangtat) och ett Volvo SX drev med en 4.3 Volvo/GM motor. Far se vad tomten kommer med (maste lagga pa nya takstolar ocksa, sa bat kanske far sta tillbaka under nagot ar...).

 

Wellcraft har annars helt gett upp pa denna typ av batar och bygger oppan fiskebatar for Florida med utombordare, eller storre deep fishers med dubbla inombordare. Gissar att daycrusier inte langre ar tillrackligt populara, nte ens nar de som din ger gott om plats for boende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EZ användes bara som upptagningvagn  (30km)  så då typar man inte in den .

 

Trevligt att du tycker om min S-R .. Hela min familj (2 barn 2 hundar och 1 fru ) uppskattar den mycke .

MEN jag saknar min 210 classic , den var i toppskick !

ALLT bara blänkte och fungerade mycke bra . Men man måste tänka till 2 gånger om man ska ha en båt med limmad matta , för det kräver att man sköter om den extra mycke , inga skor i båten, inte blöta ner , inte skräpa ner  m.m   ...hahaha

 

post-11345-1394234486,9696_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yupp. Limmad matta pa oftast inte ens marinplywood ar ett satt Amerikanska batbyggare kapar kostnader. Fullstandigt vansinnigt, men vanligt over here i och med att manga inte behaller sina batar sa lange sa de far problem (manga later dessutom baten sta utan tackning pa vintern...). Bat skall vara lika plastad pa insidan som pa utsidan. Sen kan man lagga pa teak, mahogany, och annat, for stil och oakd slit talighet, men limmad matta ar forkastligt.

 

Har du funderat pa att typa in din EZ loader? Ar det svart (omojligt)?

 

Min 192 Classic gar valdigt bra i sjon, och tar aven grov sjo med ro. Samma problem som du, lite lackage under mellan rutan vid overskvalp, men oftast inget problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej .. EZ och 210 clssic är såld 2004 , för jag köpte min SeaRay .

   ... så där tog min Wellcraft saga slut !  snyft ! 6.gif\


 ( båten är från 1987,och det ser man på, att den är så repig och skadad)
 26.gif\

post-11345-1394234487,4931_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...