Gå till innehåll
lördag 21 februari 2026
fredde1972

Blästrat ned mitt drev til ren aluminium, borde jag kjøra med en zink rik primer som grundfärg?

Rekommendera Poster

Hej, har blästrat ned mitt VP drev til ren aluminum. Någon som har erfarenheter med att lägga en zink rik primer som grundfärg? Aluminium och zink ligger väl rätt närma varann i anod ändan så det skal vel inte bli någon galvanisk reaksjon???

Någon med erfarenheter om detta?

Mvh

Fredde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

hej

du ska inte ha färg som innehåller nått slag av metaller i färgen till drev för då kan du få galvaniska strömmar måla med en två-komp färg som inte innehåler några metaller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jag trodde det var slik at zink beskyttet ved å bli spist opp i stället for aluminiumen... Men nu har jo jag ingen snusning på det här, det är jo därfor jag frågar smiley-embarassed.gif\

Hva menar dom i den här artiklen då?

(hela artiklen kan hittas här om nån är intresserad http://www.finishing.com/Library/pennisi/corrosion.html )

Galvanic corrosion takes place between two different metals, or coatings, which are joined together in the presence of an electrolyte. Each metal has a potential different from any other metal when placed in an electrolyte. A series can be built up of all the metals relative to each other.

In seawater, the table is:

Anode end

Magnesium

Magnesium alloys

Zinc

Aluminium 5xxx series

Aluminium 3xxx series

Aluminium 1xxx series

Aluminium 6xxx series

Alclad

Cadmium

Aluminium 2xxx series

Mild steel -- low carbon steel

Wrought iron

Cathode end

Cast iron

410 Stainless steel -- active

50/50 lead-tin solder

304 Stainless steel - active

316 Stainless steel - active

Lead

Tin

Muntz metal

Manganese bronze

60/40 Brass

Nickel -- active

Aluminium bronze

Copper

Silicon bronze

Copper -- 30% nickel

Nickel -- passive

Stainless steel -- passive

Silver

Titanium

Graphite

Gold

Platinum

Voluminous oxides

The metals at the top of the table are more anodic than those below them and when in electrical contact in an electrolyte will corrode in preference to the metal below them on the table. The further apart the metals, the faster will be the corrosion rate.

Because of this relationship, zinc is applied to steel to protect it. When a holiday occurs in the zinc coating, the zinc will become the anode in the steel/zinc/electrolyte circuit and will corrode before the steel will. While zinc is available the steel will not corrode.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan L

Jag hade samma dilemma för ett par år sedan. Jag var dessutom trött på alla havstulpaner och musslor så jag ville ha något med beväxningsskydd som fungerar även här på västkusten. Jag fann att International har en bottenfärg, Trilux, som rekommenderas för aluminium förutsatt att man grundar med 5 lager epoxigrund, Interprotect. Trilux innehåller ingen metallisk koppar utan koppartiocyanat, epoxin fungerar som elektrisk isolering. Den del av drevet som är ovanför vattenlinjen målade jag med Brightside polyuretanfärg. Jag har kört med detta i två säsonger utan problem, har inte märkt någon korrosion eller onormal förbrukning av zinkanoder. Jag hade slipat mitt drev delvis metallrent och epoxin fäste bra både på aluminium och den gamla slipade färgen. Enligt International ska man inte använda etsande primer under epoxi, det används bara under enkomponents grundfärg.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Du skall nog börja med en etsande primer Typ international self etchin primer på den råa metallen sen fortsätta med vanlig primer färg.Så skulle nog jag ha gjort. Lycka till /jocke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...