Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026
errol

Glykol i omc?

Rekommendera Poster

Hej jag undrar hur man gör för att få glykol i en omc motor som har impellern i drevet. Drevet ska jag plocka bort efter jag har konserverat motorn. Tacksam för tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tjenare!!!

Jag har en mercrusier 5,7 med alpha one drev. också med inpellern i drevet.

Jag brukar använda en spolmuff köpt på jula för 50 kr och koppla vattenslangen och köra motorn et tag sen tog jag en dunk med glykol och koppla till spolmuffen via en slang och körde lite till.

det viktiga är att glyckoldunken hålls över motorn samt att man kör motorn tills termostaten öppnar samt att blanda 50 50 vatten glyckol....

Lycka till!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för tipset.

Borde man inte kunna köra motorn utan termostat för att vara säker på att det är öppet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför plockar du inte bort termostaten innan du kör igång motorn,så slipper du vänta på att motorn ska bli varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du kan plocka bort termostaten.

 

Jag gör det mest för att det är lättare och byta olja när motorn är varm dvs uppnått arbetstemperatur.

 

           MVH Rexco

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps: Glöm inte att kolla frysskyddet med mätaren efter bara så det säkert är OK!!!

 

Lycka Till!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...