LadyB 1 Postad 22 September , 2005 Jag har en nyinförskaffad Compis 28 som tidigare är seglad främst dagsturer i Vänern, samt kortare turer längs höga kusten. Vi vill nu rusta för betydligt längre turer och däri blir elen en viktig fråga. Idag sitter det 2 st normalstora batterier vilket vi ska utöka med ytterligare 2 st. Solceller ska till vilket det kommer frågor om i separat inlägg :-) ! Min första tanke är att dedikera ett batteri till enbart startbatteri, för säkerhets skull. Vidare vill jag prioritera laddningen från generator och solceller så att startbatteriet fylls först, sedan ljus(lanternor, ledljus, logg mm.) och sist förbr.batt. Jag vill även installera laddmätare för att slippa chansa. Frågan är enkel. Hur gör man? ;-) Synpunkter och tips kring detta vore fantastisk. Finns det någon standard? Mvh / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 September , 2005 God morgon! Leta lite i tidigare linor. Där finns nog allt du behöver veta om skiljerelä kontra elektroniska batteriavskiljare, batterilinor och solpaneler. Det finns en bok om båtel den är skiven av proffs, köp den så slipper du få en massa tyckanden. Ett litet handfast tips får du redan här; snåla inte när du väljer kabelareor. /mvh/Nitrro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 25 September , 2005 Tack för alla tips, det är matnyttigt. Men vad jag främst är osäker på är HUR det ska dras. Vad man sen ska köpa för att lösa det är ett senare problem. Men vad ska serie- / parallellkopplas, behövs det liksom med ljudel feta kablar, hur får jag laddning på batterierna i en viss ordning respektive förbrukning från ett visst håll, påverkar generatorn i kombination med solceller något osv? Jag vill ha god försörjningselskapacitet till kyl, stereo, 12V-uttag mm. Men viktigast är att alltid ha garanterad försörjning till start, VHF, lanternor, nav.instr. mm. Safety first! Mvh / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser