Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
Smuggler_Macke

Temperatur Problem b20!

Rekommendera Poster

Tjena!

har problem att motorn blir för varm. går lätt upp över 100 grader och sjunker i princip aldrig under 80grader.

 

Har hållt på och mäta en massa på motorn under färd med min IR-termometer.. och den verkar till att hålla vettiga temperaturer över allt förutom topplocket.. mellan stiften är godset ca  100 grader i vettig marsh fart.. 

 

Precis som om vattnet inte går igenom toppen.. 

 

Någom som har några finurliga tips på vad jag kan kolla? 

 

Mvh, Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det kan finnas många orsaker......

 

Har du kollat:

* Termostaten så den öppnar som den ska.

* Att impellern är hel  impellerhuets bussning/ar är täta.

* Att det kommer ut kylvatten vid avgaskröken.

* Att det inte är stopp i oljekylaren.

* Att kylslangar är täta.

* Kylkanalerna i blocket så att dom inte är igensatta.

 

Om du har ett sjövattenkylsystem och inte har ett sjövattenfilter kan jag rekomendera att du sätter dit ett.

 

Om du har ett sötvattensystem så kan du kolla så att inte värmeväxlaren är igensatt.

 

Jag har en sötvattenskyld AQ115 (B20) som jag hade kylproblem med. Jag upptäckte att det  var bussningen till ena impellerhuset hade gått sönder. Jag bytte den 2st lager och nu kyler den som den ska.

 

/Patrik.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vattnet går igenom toppen men det är nog för varmt när det kommer dit.

 

Mät för säkerhets skulle på blocket, ungefär två tredjedelar upp och sedan nästan uppe vid toppen. Se ifall det är varmare på den nedre delen. I så fall har du blocket fullt med skit. Då har du två möjligheter. Antingen tar du ur motorn igen och gör rent eller kör utan termostat och är glad så länge det fungerar..

 

Att med hög motortemp byta till ett sötvattensystem är oftast helt förkastligt för felet finns ju kvar. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jens S

Det finns flera möjliga orsaker. Termostat eller pumpen inte fungerar men det hade du redan koll på. Att topplockspackningen är kass så att dom vama gaserna kommer ut i vattnet, kolla co-halt i vattnet och byt isåfall packningen. Det tredje möjligheten är att toppen kan ha problem med ett lossat koppar rör inne i toppen eller att det finns spricka i godset så att gaser kommer ut, enklast är då att hitta en annan topp (köp en beg från bil från blocket det brukar fungera)

 

Tips är att kolla amazonklubbens forum för dessa motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plockat väck termostaten för att kunna utesluta att det är den det är fel på..

Oljekylaren är ren. Och blocket är fint, motorn renoverades i fjol å då rengjordes blocket.. 

 

Kylslangarna är täta.. Droppar minimalt vid termostathuset där det röret går ner i toppen.. 

 

Bussningarna i termostathuset? Är det då Packboxarna man menar?

Det där med attt det kommer vatten vid avgaskröken, Ska jag lossa röret innan knäet å kolla så vattnet kommer där då? För det sprutar friskt med vatten ur drevet iaf.. (Har kört den en del på land)

 

Har ett VP 270 Drev.

 

Har inte alls undersök Toppen en eller topplocks packningen.. kan man kolla co halten på vattnet då systemet inte är slutet?

 

Mvh, Markus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat tändningen?? Dom kan bli för varma om tändningen står fel..

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med tändningen låt intressant.. Ska undersöka det..

Kontrollerar jag det lättast med en sån tändniningslampa?

 

Tack!

 

Mvh, Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att grundställa, tror att det är 9grader f.ö.d på B20, sen ställer du den

på känn....gärna att någon justerar medans någon kör båten...brukar bli bäst

så tycker jag i allafall. Lycka till.

Peo

 

PS om du ska ställa med lampa så tror jag att det är ca 29grader vid 2000varv...

      men inte säker....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...