Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst Frågande..

"Flagg-musik"

Rekommendera Poster

Gäst Frågande..

Hej! Jag skulle bli väldigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig genom att ge mig lite tips på flagg-halnings-musik. På kvällen när klockan blivit 21:00... så en låt man kan spela när man hissar ner flaggan. Jag vet att det finns i alla fall EN låt militärerna använde sig av en gång i tiden.. Men vad heter den? Var kan jag hitta den? Eller någon annan. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst svensken

du gamla du fria

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter K

Snarare Tapto...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper

Nej, knappast tapto heller. Antingen flaggan går upp eller ner lär det vara till Paradmarsch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Frågande..

Det jag tänkte på när man ligger i en lite mysig vik, med några få båtar bredvid sig.. så när man ska ta ner flaggan.. så spelar man en liten truddelutt. Låg i en fin vik i Västervik en gång, där låg det även en engelsk båt. Och när flaggan skulle ner så tog han upp sin trumpet och spelade en liten visa samtidigt som hans fru sakta tog ner flaggan. Det var verkligen effektfullt. ALLA tog helt plötsligt ner flaggan samtidigt då.. trots att en del satt högt uppe på berget och grillade. En annan gång, när vi låg i en annan vik så var det en annan båt som istället spelade någon jättefin låt (det var någon gammal militär-låt när man tar ner flaggan sa den äldre mannen (80 år?). Visst, det går inte att jämföra med han som tog fram sin trumpet och spelade.. men det var ändå väldigt vackert, och precis som den första gången, så gick alla ner till sina båtar och tog ner flaggan. Eftersom jag nu tyvärr inte kan spela trumpet (eller något annat) så vill jag ha en fin låt (helst den han hade..) när man ligger med sina vänner i en tom vik.. =) Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Frågande..

Det jag tänkte på när man ligger i en lite mysig vik, med några få båtar bredvid sig.. så när man ska ta ner flaggan.. så spelar man en liten truddelutt. Låg i en fin vik i Västervik en gång, där låg det även en engelsk båt. Och när flaggan skulle ner så tog han upp sin trumpet och spelade en liten visa samtidigt som hans fru sakta tog ner flaggan. Det var verkligen effektfullt. ALLA tog helt plötsligt ner flaggan samtidigt då.. trots att en del satt högt uppe på berget och grillade. En annan gång, när vi låg i en annan vik så var det en annan båt som istället spelade någon jättefin låt (det var någon gammal militär-låt när man tar ner flaggan sa den äldre mannen (80 år?). Visst, det går inte att jämföra med han som tog fram sin trumpet och spelade.. men det var ändå väldigt vackert, och precis som den första gången, så gick alla ner till sina båtar och tog ner flaggan. Eftersom jag nu tyvärr inte kan spela trumpet (eller något annat) så vill jag ha en fin låt (helst den han hade..) när man ligger med sina vänner i en tom vik.. =) Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Efraem

På din beskrivning verkar det vara några strofer ur Internationalen som spelades. Den är ju jätte läcker både med och utan text och inbjuder oss till eftertanke i den bistra tid vi lever i med alla orättvisor som finns kvar blott att dessa har bytt skepnad. Fördelen med internationalen är att alla kan deltaga i själva sången på sitt eget språk nu när det är inne med EU och allt. Vilken fantastisk upplevelse det skulle vara att höra musiken och sången eka över viken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Valfrid utan vattenjeten.

Imse Wimse Spindel verkar rätt häftig den med. Tänk när flaggan glider ner och ärtsoppan kokar över och alla i hela viken stämmer upp i denna pampiga sång. Skrattar du nu ? Då har du god fantasi. Var det inte roande då såg du inte senen framför dig. Synd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper

USA, bland andra, har något mycket fint. Tyvärr kan jag inte skriva noter, det finns ju inga sådana här för övrigt, men texten låter: Day is doooooone/ Sun is goooooone From the lake,/from the hill, from the sky. Rest in peace,/soldier brave. God is you near.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ragge från Ten sta

Skipper kan du översätta föregående till svenska eller serbokratiska så att vi andra svenskar förstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper

I min djupa okunnighet hade jag för mig att alla får lära sig engelska i skolan sedan åtminstone 40 år. Kan någon bevisa att detta är fel ska jag gärna översätta. Vad serbokroatiska och hundra andra invandrarspråk beträffar är jag lika övertygad om att de som sköter denna verksamhet har tillgång till tolkar för alla språk, jag har ingen kompetens på området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Efraem

Vi är fortfarande många som inte gått i skola på 40 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Miljö Nisse

Ja a nog är det bäst på eget språk så man vet vad man sjunger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper

Just det! Äter man sen bara havregrynsgröt och knäckebröd kan man vara lugn, va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Efraem

Vad menar Skipper, han verkar ha agresioner innombords.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sjöbjörnen

Fråga någon som gjorde lumpen för ca 40 år sedan hur flaggsignalen låter - dom borde komma ihåg den. Det är den och inget annat som gäller. Du kan också kontakta närmaste militära myndighet så hjälper dom säkert gärna till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Merikarhu

Vi skall inte blanda in någe militära grejer i detta. En enkel trudelutt från det sivila räcker gott. Och militärkänslan kommer att svalna betydligt mera nu när bara en bråkdel av befolkningen kommer att göra värnplikten. Så till alla gamla kronvrak vill jag framföra följande hälsning. Det blir både bättre och billigare att hyra in utländsk arbetskraft till militären. Inhyrda knektar har funnits tidigare i detta land och resultatet har varit gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper

Hoppas Efraem slipper aggressioner om jag påpekar hur ordet stavas på rätt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skepparen på RIVA från Gävle

Jag får en underlig känsla av att någon har kommit från ämnet. Var inte frågeställningen vilken musik som kunde vara lämplig vid flagghalning? Jo, jag tyckte väl det. Personligen anser jag att det är synnerligen olämpligt, för att inte säga rent ogudaktigt att tuta i lur en stilla afton i en naturhamn. Undantaget skulle väl vara om någon vill påkalla att hans propeller arbetar för back eller nåt liknande. Men vilken normal skeppare lämnar frivilligt sin naturhamnsplats klockan 21.00 om aftonen? Och så tillbaka till det det här med lämplig musik.. Söder om Öregrund brukar hustrun och jag gnola var sin stämma på Calle Schewens vals, men tyst för att inte störa båtgrannan. Norr om Grepen, där det inte är så lyhört, kan man klämma i med vad som helst. Men vad är det för fel med vågskvalp, och koltrastens sång från en grantopp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tattar Lars

Tattar Lasse brukar draga en joik. Det är fint. Blev lärd i Kittilä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje morgon/kväll spelades en trudilutt på trumpet under Nordisk Seglats i år, en skutkappsegling mellan alla nordens skutor. Så hör med dom vad det är de spelar. http://www.nordisksejlads.org Mvh / Matti Utstrand - NS04, T/S Constantia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst LeCanard

Jag skulle vilja slå ett slag för att die vogelsong spelades i vikarna vid flagghalning. Gärna med besättningarna på däck, utförandes tillhörande dans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

Internationalen? Vad har den gamla kommunistdängan i våra hamnar att göra? Inte ett dugg!! Den är möjligtvis populär i Nordvietnam och på Kuba...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst c

Nordkorea menar jag naturligtvis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När flaggan sänks spelas Tapto oftast på trumpet.När jag låg i lumpen hade de inte råd med trumpetare utan körde tatpot inspelat på band.Eftersom det finns så många nerlagda regementen nu skulle det väl inte vara omöjligt att komma över en sådan kassett. Kolla överskottslagret. /Musiker oxå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maringuiden envisas med att ha det som det är tyvärr. Dett har varit uppe tidigare :-| Dock så har jag inte fått en riktig förklaring till varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars J

På Källö-Knippla i Göteborgs norra skärgård ingår det i gästhamnsservicen. En grabb spelar tapto på trumpet, medan ett antal personer halar hamnens nationsflaggor. Stämningsfullt. /Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Hej, Kan tipsa om att åka till närmaste regemente med ett tomt kassettband i fickan och be dem kopiera det kassettband de med all sannolikhet har i kaserngårdens PA-anläggning... Det är troligen vakten som sköter musik och flagga, och musiken är endast i undantagsfall spelad live (säger jag med erfarenhet från regemente med musikkår...) Med din anledning skulle jag bli ytterst förvånad om de inte gör en kopia åt dig, kanske t.o.m. med en tår av militär nationalism i ögonvrån. Kommer inte heller ihåg vad låten heter, men kan nynna den i sömnen och förmodligen traggla igenom den på ett flertal instrument (dock ej trumpet). Japp, riktigt gissat - hängde ganska ofta i flaggsnöret morgon och kväll i lumpen...;o) Huruvida det är kosher att spela truddelutten i naturhamn lägger jag mig inte i, men kanske man skulle bli lite förvånad vid solens uppgång på sommarmorgnarna om grannbåten börjar tuta lur... Men originellt är det sannerligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...