Gå till innehåll
onsdag 31 december 2025
forgus31

Billiga lysfotogenen till värmarn

Rekommendera Poster

Jo en bra sak. Biltemas lysfotogen som är den billigaste som jag hittat är dessutom sotfri (i min lilla empiriska studie). Har kört på deras fotogen i Thermicvärmaren under 3 år och vid byte av glödspiral (tog hela dagen) kunde jag glatt konstatera att det inte var det minsta sot i brännaren. Den var istället för sotsvart mörkbrun och var nästan utan beläggning. Skönt att man inte alltid står förjäves i Biltemas kö! Nu får Esso pruta sina priser! Eller Statoil som det heter nu. För några år sedan kunde man köpa Esso blå för 1 kr litern från pump. (jaa - det var 30 år sen - tjôta). Nu kostar den till och med mer än bensin. Ändå är det knappt någon skatt på den skulle jag tro. Varken väg- eller våg-skatt. Möjligen lite luftskatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relaterat till denna fråga kommer jag ihåg att jag fick rådet av Värmedoktorn i Spånga att ha i 0,5% K-sprit i fotogenen för att kondensen skulle försvinna.

Han rekommenderade fö Statoils Blåa och menade att det bara var oekonomiskt i längden att använda några andra pga höga reparationskostnader på pump, brännare etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...