forgus31 140 Postad 2 September , 2005 Jo en bra sak. Biltemas lysfotogen som är den billigaste som jag hittat är dessutom sotfri (i min lilla empiriska studie). Har kört på deras fotogen i Thermicvärmaren under 3 år och vid byte av glödspiral (tog hela dagen) kunde jag glatt konstatera att det inte var det minsta sot i brännaren. Den var istället för sotsvart mörkbrun och var nästan utan beläggning. Skönt att man inte alltid står förjäves i Biltemas kö! Nu får Esso pruta sina priser! Eller Statoil som det heter nu. För några år sedan kunde man köpa Esso blå för 1 kr litern från pump. (jaa - det var 30 år sen - tjôta). Nu kostar den till och med mer än bensin. Ändå är det knappt någon skatt på den skulle jag tro. Varken väg- eller våg-skatt. Möjligen lite luftskatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 718 Postad 3 September , 2005 Relaterat till denna fråga kommer jag ihåg att jag fick rådet av Värmedoktorn i Spånga att ha i 0,5% K-sprit i fotogenen för att kondensen skulle försvinna. Han rekommenderade fö Statoils Blåa och menade att det bara var oekonomiskt i längden att använda några andra pga höga reparationskostnader på pump, brännare etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser