Gå till innehåll
tisdag 14 maj 2024
fjansson

Underhåll av teakdäck -boktips?

Rekommendera Poster

Min Norlin 34 mkII har ett tio år gammalt teak-däck i mycket gott skick, men en bit har spruckit; en av luckorna på det lilla akterdäcket är skruvad i den, och jag har börjat fundera på hur man bäst underhåller denna typ av små skavanker. Jag har tittat i båtar som träbåtsvård, samt diverse andra handböcker för båtentusiaster, men inte hittat någon vettig läsning. Är det någon som har tips på litteratur, eller handgriplig vägledning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att ditt däck består av teakribbor med nåtning emellan. Då borde det gå att ta bort en ribba och ersätta den med en ny. Ribban kan vara skruvad uppifrån i ändarna men är antagligen också spickad eller skruvad på tvären. Om man sågar eller fräser bort ribban försiktigt så upptäcker man dessa skruvar eller spik. Fräsen klarar att köra rakt igen men man får se upp så den inte drar iväg snett åt något håll. Sedan borde det gå att lägga i en ny ribba och slipa ner den till samma höjd som omgivningen. Observera att jag inte provat detta själv men har funderat på att göra det då jag har några fula ribbor i mitt däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...