Gå till innehåll
lördag 11 juli 2026
Zailor

Almmänt?

Rekommendera Poster

Hallå!

Har precis köpt min första båt, en mk II, jag har aldrig seglat tidigare och killen jag köpte av hade inte heller gjort det vilket gör att jag mistänker att en del av riggningen är helt galen, någon som skulle ha lust att förklara hur allt ska sitta så jag törs ge mig ut på längre åkturer 2.gif gärna tips i allmänhet också 21.gif

//Martin

Ps. har storsegel, fock och genua, plus en pinne (spinnackerbom)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu ligger jag i eskilstuna, sundbyholm men ska flytta till torshälla, tänkte ha mälaren som övningsplatts innan man ger sig ut 26.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hos gransegel fanns inte mycket att läsa om hur jag ska göra för att få riggen att sitta som den ska göra, plus att jag gärna skulle ha en förklaring i mer allmänna ord 7.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall läsa en bok som är skriven av Ivar Dedekam som heter Segel och Riggtrim. Bra bilder och enkelt beskrivet. Men vilken del av riggen skulle inte vara rätt? Masten skall stå rakt upp med bomen bakåt. Sedan skall stagen spännas så att dom inte blir slaka när du seglar. Fock och genua sätter du på förstaget och hissar med en lina. Storseglet sätter du i rännan på mastens baksida samt i bommens ränna och spänner så den blir plan men ta i lagom. Blåser det mycket använd lite segel uppe. Styr eller sjustera seglen så att dom går nästan tvärs dom små vågor vinden gör. Vad du alldrig får göra det är att släppa rodret för båten kommer direkt att gira upp mot vind och fortsätta vilket gör att du får vinden in från fel sida. Okej vid lite vind men har du 10 m/sec så upplevs det otäkt. Segla inte ut långt från land utan håll till i skyddat vatten tills du lärt att hantera båt och segel. Ett bra sätt är att slänga ut en fender som du sen skall segla tillbaka och hämta. Pinnen har du till att hålla ut genuan/fock när du går med vinden i aktern. Ökar farten. George

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha ungefär så där långt har jag listat ut, bortsett från pinnen men vart är det tänkt att alla snören(fall o dylikt) ska gå o hur ska de sitta?har en massa clamcleats? som inte används, eller två iaf 2.gif

//Martin

ps.

Lägg märke till att jag har lärt mig några namn 26.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har 2 fall att hissa segel med, ett som går till försegel och ett som går till storsegel, dom brukar man lägga om en knap när man hissat segel. Där kan du ha fallen nerdragna till sittbrunn så att du kan sätta och fälla seglen från sittbrunn, du ser om linorna går i block så att det inte kinkar. Är det dom två oanvända? När du inte har segel uppe så slår fallen i masten, ett förfärligt envettet ljud så´jag brukar hålla ut dom med en snodd eller lägga dom runt vantet. I bommens akterkant så har du block och talja (skotblock)för att sjustera storsegel och där har du ett clamcleat för attavlasta med. Till förseglet så har du två skot som är sammankopplade framför masten så att du kan dra in segelt på brbord eller stybord sida och dom läggs fast med en clam. efter vinchen. Där kan du ha ett extra skot som går på insidan av vanten för att kunna skota focken tajtare för att komma högre i vind. Är det dom två oanvända som du hittat? Därutöver så kan du ha en kicktalja. Den går från bommens underkant till mastfot och används för att plana storen vid läns eller slör (seglar med vind eller lite in från sidan). Ordbok: Segel har 3 fästpunkter. Där man fäster fallet för att hissa heter FALLHORN, där seglet sitter fast i båten heter HALSHORN, och där skotet fästs heter följdaktigt SKOTHORN. Därutöver så har du pistolhakar att fästa seglet med vid förstaget. Tips: I fallhornet till förseglet fäster du en 3 mm lina, via ett litet block i halshornet, sedan till sittbrunn.Detta kan du använda till att dra ner förseglet med utan att behöva gå fram i fören. Det vill gärna vara lite blött där framme i krabb sjö. Hej så länge. George

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...