Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Numse

Fått träeka, behöver hjälp

Rekommendera Poster

Haj, fick en träeka i födelsedags present och måste veta hur jag skall göra iordning den till nästa sommar. Den är bara lackad, aldrig tjärad. Det finns lite glipor som måste fyllas igen med något och tätas. Kan någon ge mig lite beskrivningar för hur jag skall gå till väga för att göra iordning den och vad jag behöver för material. Och om den skall tjäras eller om jag bara ska ha den som den är och olja igen. Den skall ligga i insjö. PS. Hur ska den ligga över vintern? /Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket träslag är ekan byggd i?

Är den byggd i mahogny skulle jag, tvärt emot vad Särnblad säger, rekommendera att du fernissar den på insidan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat från Träbåtsakuten [LINK]www.trabatsakuten.nu[/LINK] där man kan läsa nästan? allt om träbåtsvård: -- Målning på skovets insida Behandlingen av båtens insida beror på vilken behandling man har på utsidan. Limmade skrov oljas med rå linolja och stryks med ett tunt lager fernissa för att bibehålla en låg fuktighet. Båtar som inte är limmade mår bäst av att oljas med rå linolja vart annat eller vart tredje år. Under durkarna bör man lägga ett lager blymönja och sedan ett tunt lager skyddsfärg eftersom mönjan är giftig. Att man målar under durkarna beror på att det är lättare att hålla rent när det är målat. Kölsvinet ska bara bättras när det flagar, tjocka lager är inte bra för båten. -- Lycka till med din träbåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm, jag vet att det står så, men det avser insidan i ruffen som ju är skyddad mot väder och vind. Ett enbart oljat mahognyskrov i en eka som får stå emot både det ena och andra håller inte speciellt länge. Se bilden bredvid texten du citerar, det är faktiskt målat i sittbrunnen...

http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Angående insidan så lär det bli olja.

 

Den är målad på insidan nu, finns det någon kombination av färg/olja som går att stryka på så det både skyddar och ser bra ut. Eller ja, en skyddande färg helt enkelt.. för olja ska man väl inte göra endast om den redan är målad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...