No_jah 473 Postad söndag kl 11:19 (redigerade) Någon som kan kommentera dessa två propellrar? Mercury black max 13.25 x 17https://westgear.se/produkt/mercury-propeller-black-max-13-25x17-75-125hk/? Mercury M90 13.25 x 17 https://www.axmarin.se/Mercury-M90-13-1/4-x-17 Är det värt att betala ca 1000kr extra för en originalpropeller, eller är M90-varianten likvärdig? Motorn är alltså en 2006 Mercury ELPT4S, alltså Yamaha-motor med Mercury-växelhus. Och båten den sitter på är en TG 6500. Det sitter i dagsläget en 13 x 19 propeller och jag tycker båten är lite seg i starten och den var är bara ca 5000 rpm på full gas så lite mindre stigning vore nog bra. Och nu när jag dessutom blev påkörd av en sten så behöver den definitivt bytas. Bilderna på propellern var innan jag blev attackerad av stenen. Redigerad söndag kl 11:21 av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 821 Postad söndag kl 12:24 (redigerade) Jag hade nog hoppat över den billiga Kina-kopian, visst som reservpropeller duger den nog men inte annars. Kan vara tillverkad av sintrat "Kinesium" som inte klarar så mycket som en pytteliten kantstötning ens. Har inte provat den själv men blotta åsynen och priset talar emot den. 19" stigning skall inte vara något problem men är ett gränsfall om inte båten är överlastad med mycket lösöre, många personer ombord eller skador på botten som gör att den suger upp vatten i laminatet och blir tyngre och tyngre ju längre in på säsongen man kommer. Kraftig beväxning bromsar mycket... Sen får man ju ta lite hänsyn till "sommareffekt" också, en varm och fuktig sommardag kan motorn tappa ca 10% effekt och några 100 r/min WOT till skillnad från kall och torr vår eller höstdag. Original är bäst men det finns andra prisvärda alternativ som t.ex. Solas. Här ett förslag från Solas propellerväljare: https://www.solas.com/exec/product.php?mod=inquire&lg=E Enligt de parametrar jag ställde in så rekommenderas 19" och t.o.m. 21" och den valde bara 4-bladigt trots jag hade båda alternativen i kryssade men det finns 3-bladiga alternativ. Hör med din närmsta Solasförsäljare. Du kan göra om sökningen genom att klicka på denna: Sen matar du in nya parametrar, håll koll på om det är Imperiska eller Metriska värden. Man kan inte använda kommatecken, det går bara med punkt t.ex. 6,5 går inte men 6.5 funkar. Rostfria propellrar är dyrare men du får en helt annan båt med en rostfri propeller. Bättre grepp och bättre acceleration Bättre toppfart och lägre varvtal vid marschfart Man kan trimma ut mer och få ett bättre gångläge Vissa ger mer lyft (speciellt 4-bladiga) om de har hög rake och mer cupping Varje tum i stigning brukar göra 150–200 r/min. Ett hål högre monering gör ca 100–150 r/min, mer med rostfri propeller. Sitter motorn för långt ner bromsar det mycket genom ökat hydrodynamiskt motstånd, dessutom blir det trögstyrt. Har den alltid gått tungt? Varvar den även inte mer än 5000 r/min på våren när den precis sjösatts? Vilken monteringshöjd har du på motorn? Är antiventilationsplattan under botten eller ligger den jämns med? //Pär PS. 2 timmar sedan skrev No_jah: Motorn är alltså en 2006 Mercury ELPT4S, alltså Yamaha-motor med Mercury-växelhus. Tyvärr ett missförstånd hos allt för många😉 Mercury och Yamaha (Sanshin) har utvecklat dessa 4-taktsmotorer tillsammans genom ett joint venture som startade i mitten av 1990-talet. Mercury Marine har gjort det mesta på motorblocket och toppen. Geometrin (79 x 81.4 mm) är från början hämtad från en 1.6 L Ford Zetec-Sigma motor med cylindervolym på 1597 cc och det stod t.o.m. FORD på vevstakarna🤣 Senare ökades cylinderdiametern till 82 mm och motorn fick en cylindervolym på 1731 cc. Så det är ingen Yamaha motor enbart... Samma gäller de 4-cylindriga, 2-ventils versionerna av 935 cc och 996 cc motorerna som sitter på 40–60 hk modellerna och rättigheterna ägs tillsammans. Däremot har Yamaha gjort en egen version av 996 cc motorn med 4 ventiler per cylinder som de själva äger rättigheterna till och gjorde att allt samarbete upphörde. Hade det inte varit för Mercury Marine hade Yamaha fortfarande inte kunnat göra större motorer än 40 hk som de hade 1973 då första samarbetet inleddes och Yamaha (Sanshin) bad på sina bara knän om hjälp med allt från växelhus till motorer med mer än 2 cylindrar🤣 Redigerad söndag kl 13:36 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 473 Postad söndag kl 13:48 Båten och motorn har betett sig likadant som två åren jag har ägt den, dock ingen skillnad mellan vår och höst. Antikavitationsplattan är i nivå med botten. Däremot verkar det svårt att hitta rätt propeller med solas kalkylator när man väljer Mercury 100 hp då man bara kan välja Command Thrust -15 eller nyare som ju använder helt andra propellrar, eller så kan man välja modeller mellan 88-99 vilket ju måste vara 2-takt. Båten väger ju 800kg, motorn 176kg, 90l bensin, och oftast två vuxna plus hund och diverse annat bråte, så jag beräknar att det blir 1250-1300kg utan extra passagerare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 473 Postad söndag kl 14:29 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: PS. Tyvärr ett missförstånd hos allt för många😉 Mercury och Yamaha (Sanshin) har utvecklat dessa 4-taktsmotorer tillsammans genom ett joint venture som startade i mitten av 1990-talet. Mercury Marine har gjort det mesta på motorblocket och toppen. Geometrin (79 x 81.4 mm) är från början hämtad från en 1.6 L Ford Zetec-Sigma motor med cylindervolym på 1597 cc och det stod t.o.m. FORD på vevstakarna🤣 Senare ökades cylinderdiametern till 82 mm och motorn fick en cylindervolym på 1731 cc. Så det är ingen Yamaha motor enbart... Samma gäller de 4-cylindriga, 2-ventils versionerna av 935 cc och 996 cc motorerna som sitter på 40–60 hk modellerna och rättigheterna ägs tillsammans. Däremot har Yamaha gjort en egen version av 996 cc motorn med 4 ventiler per cylinder som de själva äger rättigheterna till och gjorde att allt samarbete upphörde. Hade det inte varit för Mercury Marine hade Yamaha fortfarande inte kunnat göra större motorer än 40 hk som de hade 1973 då första samarbetet inleddes och Yamaha (Sanshin) bad på sina bara knän om hjälp med allt från växelhus till motorer med mer än 2 cylindrar🤣 Ok, där ser man. Det betyder alltså att motsvarande Yamahamodell (F100D om jag inte missförstått saken) är lika mycket Mercury som som Mercurymodellen är Yamaha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 821 Postad söndag kl 14:55 48 minuter sedan skrev No_jah: Däremot verkar det svårt att hitta rätt propeller med solas kalkylator när man väljer Mercury 100 hp då man bara kan välja Command Thrust -15 eller nyare som ju använder helt andra propellrar, eller så kan man välja modeller mellan 88-99 vilket ju måste vara 2-takt. Solas har klantat till det lite men de som säljer Solas bör ju ha full koll. Din motor har 4 1/4" växelhus (diameter) och en utväxling på 2.33:1 vilket gör att du ska ha propellrar som är avsedda för detta växelhus som den original 48–77344A45 (17") du länkade till tidigare. Jag ska kolla på Mercurys egna propellerväljare också vad den säger men även den kan få spelet ibland. Jag satte nog vikten lite lågt men ska öka den till 1300 kg och se vad som händer. Återkommer... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 473 Postad söndag kl 15:16 19 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Solas har klantat till det lite men de som säljer Solas bör ju ha full koll. Din motor har 4 1/4" växelhus (diameter) och en utväxling på 2.33:1 vilket gör att du ska ha propellrar som är avsedda för detta växelhus som den original 48–77344A45 (17") du länkade till tidigare. Jag ska kolla på Mercurys egna propellerväljare också vad den säger men även den kan få spelet ibland. Jag satte nog vikten lite lågt men ska öka den till 1300 kg och se vad som händer. Återkommer... //Pär Tyvärr är det lite samma problem med Mercurys egna propellerväljare, där inte 100-hästarsvarianten finns att välja då jag tror den är lite unik fö Europeidska marknaden. Så det närmaste man kan välja är 90 efi 4 cyl (1597cc) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 821 Postad söndag kl 15:35 Mercurys online propellerväljare fick totalspel🤔 100 hk 4-takt fanns inte som valbart alternativ och då är det ju egentligen meningslöst. Men kollade ändå på 90 resp 115. 90 hk hamnade nere på 15–16 tum med 2.33:1 utväxling. 115 hk 16–18 tum med 2.07:1 utväxling. Vissa parametrar går inte att ändra och båttyperna är ju Amerikanska så de stämmer inte alltid med vi vi har i Europa. Gjorde en ny test på Solas: https://www.solas.com/exec/product.php?mod=inquire&lg=E Nu har den gått ner till 17" som 1:a val när jag ökade vikten till 1300 kg. Men fortfarande bara 4 bladiga alternativ, är ju inte helt fel med 4-bladigt för det blir ju bättre acceleration och brukar ofta bli bättre på marsch men man kan tapp någon knop på topp. Men vem ligger och kör WOT alltid, det är väl ytterst sällan som det sker. Det finns dock 3-bladiga alternativ både aluminum och rostfritt. Komplett katalog för Solas som passar Mercury: https://www.solas.com/proimages/download/Lite_version_Catalog/Mercury/Mercury_compressed.pdf Sid. 10 finns rostfritt för ditt växelhus och på sid. 22 aluminium. Men köp i butik så får du hjälp av personal som förhoppningsvis vet och kan propellrar. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 473 Postad söndag kl 15:42 Jo, min första tanke var att göra ett besök hos propeller trim, men dom verkar ju ha semesterstängt för försäljning, och har endast öppet för service. Annars har ju dom även begagnade propellrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 821 Postad söndag kl 16:00 1 minut sedan skrev No_jah: Jo, min första tanke var att göra ett besök hos propeller trim, men dom verkar ju ha semesterstängt för försäljning, och har endast öppet för service. Annars har ju dom även begagnade propellrar. Ja det låter vettigt men semester mitt i säsongen? Annars har du ju Marinshopen som även säljer Solas men det är väl bara nytt. Innan du gör något annat kolla: Med motorn avstängd. Kolla så att gasspjället öppnar för fullt när du lägger i F och ger full gas. Är ju ganska enkelt att kolla själv genom att bara demontera insugningsljuddämparen (1) på bilden nedan. Kan ju ha varit någon förre ägare som varit klåfingrig, bytt gasvajer och justerat fel osv. Sen kan det ju vara så att det kan ev. finnas någon felkod som inte ger varning i instrumenten som gör att motorn inte varvar ut fullt. Brukar du göra service och konservering själv eller anlitar du någon? Går motorn rent för övrigt? Ingen hög bränsleförbrukning? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser