Gå till innehåll
fredag 03 juli 2026

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Finns det några Axopar 24-ägare här som vill dela med sig av lite erfarenheter? Vi har sedan snart 15 år en Flipper 666, men behöver lite mer kapacitet då vi ganska ofta är 6 personer och en hund eller två. Bowrider är också en fördel.

Vi har ringat in våra önskemål kring Axopar. Först 28:an, men är oroliga att den blir för stor och svår att hantera ensam. Därför riktar vi våra blickar mot 24:an. Vi är dock lite ambivalenta mellan Open Cabin och Hardtop. Vi håller till i Höga Kusten och gör nästan uteslutande dagsturer. 666:an har funkat fint och hardtopen hjälper iaf de som inte sitter längst bak att hålla sig torra i grövre sjö. Det är ju inte heller alltid jättevarmt och vår HT har ett bra vindskydd.

Det vore trevligt att höra lite erfarnehter från befintliga ägare! Synpunkter på valet 28/24 tas också gärna emot.

Redigerad av lawea

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Open med 250hk. Sväljer lätt 8-10 pers. Går mkt bra i grövre sjö, gärna över 28-30 knop då den lyfter ur vattnet ordentligt. Övernatta 2 personer över förväntan, man ligger ganska bra i dom separata slafarna. Jag hade tagit en Open inte HT, kapellet skyddar och du kan ha halva uppe så blir det som en HT. Båten är mkt lättmanövrerad med elektroniska reglage och bogpropp behövs inte, inga problem för en person att hantera. Relativt törstig 1,5 l/nm vid marschfart 27-28 knop, toppfart 43 knop. Jag hade inte tagit mindre motor än 250hp. Dom flesta har Verado L6 som enligt mig är en underbar motor med bra vridmoment och går tyst och fint men kan sjunga ut när kompressorn jobbar för fullt över 5500 rpm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Rob1!

Jag har också börjat inse att en Open nog är en vettigare lösning. En HT kan nog kännas lite instängd.

Jag passar på med några följdfrågor om det är OK?

Hur funkar den bakre sätesraden? Är den strikt för 3 personer och resten av gänget får husera i fören eller ytrymmet med stickkojarna? Jag är också lite orolig för att friborden känns låga. Hur funkar det i verkligheten och hur skyddade är de som sitter bak för vind och stänk? Vi sneglar även lite på Husky R8 och en fördel jag kan se med den är den djupare och mer skyddade sittbrunnen. Men 24:an har mitt hjärta. Jag gillar designen skarpt! Har inte kunna testa någon, men gissar att den går så fint i sjön som du beskriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, HT är klaustrofobisk, kommer från en AQ 23HT och jag tycker det känns instängt. Bakre sätesraden är för 3 men det går så klart klämma in en till. Jag tycker inte friborden känns låga, är väldigt smidiga att kliva upp på vid tilläggning. Klart det blir blåsigt längst bak men jag upplever att den går ”torrt”. I slafferna sitter man väldigt skyddat vilket är bra med små barn och husdjur, dock sitter man lågt med begränsat syn framåt. Personligen gillar jag inte aluminiumbåtar alla säger att dom är oömma men har du fått en bula så måste plåten bytas. En plastbåt är det bara att spackla igen och polera. Ska du köpa en så är 250hp starkt rekommenderat och vattenskidbåge så att du har nåt att hålla i när du går runt i bak. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...