Gå till innehåll
fredag 10 juli 2026
tedde1

Alpha one gen 2 växel problem

Rekommendera Poster

Tjena

Sålde min segelbåt och tänkte vara utan båt, gick si och så med det, efter ett tag köpte jag en Stingray 220 med mercruicer 5,7 och Alpha one gen 2.

Båten hade gått på med skadad skädda, propelleraxel och propeller.

Jag köpte ett nytt underhus från Sei och monterade.

Jag upptäckte då att växlarna inte går i som de ska.

Först gick ingen växel i, efter lite fram och tillbaka gick backen i som den skulle, men inte fram.

Petar man till upp och nervändar L :et på underhuset en mm så får även växel fram i.

Jag tycker det ser knepigt ut vid hästsko/L, som om det inte går i skon som det ska.

Någon som har tips på vad man ska titta på?

Sitter även en droppe vad jag tycker ser ut som drevolja där, varifrån kan det läcka dit?

Mvh 

Ted

IMG_20260617_151339356.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du inte får i växel framåt brukar oftast vara ett tecken på att den nedre växelvajern behöver bytas. Det kan möjligen vara att växeln bara behöver justeras. 

Håller med om att växellänkarna inte gått ihop så mycket som de borde men det är inget man brukar justera. Överdel eller underdel kan möjligen vara felmonterat. Det ser ändå ut som om de greppar som de ska. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det drevolja i utrymmet ovanför hästskon?

Tänker om man behöver byta någon packning där när man ändå är igång 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser lite tokigt ut där övre växelaxel möter undre växelaxel, de har inte gått i varandra korrekt.

Är undre växelhus fastdraget full ut på bilden ovan?

Montera undre växelhus Mercruiser Alpha One:

Ställ fjärreglaget i Framväxelläge.

Kolla i vilken position övre växelaxel ("hästskon") står i.

Ställ undre växelaxel i samma position.

För upp undre växelhus och kontrollera att undre växelaxel passar ihop med uttaget i övre växelaxel.

Samtidigt vrider man lite på propellern så att splinesen på drivaxeln går i motsvarande splines i drivaxelhuset.

Justera undre växelaxel vid behov så den går i uttaget i övre växelaxel.

Dra ihop...

Ställ reglaget i Neutralläge.

Kolla att det verkligen är neutralläge.

Ställ reglaget i Framväxelläge och kolla så det är Framväxelläge.

Klart att fylla på ny olja i drevet.

2 timmar sedan skrev tedde1:

Finns det drevolja i utrymmet ovanför hästskon?

Nej, den övre växelaxel går bara upp i ett utrymme i bälghuset där hävarmen till växelvajern sitter.

Har bälghuset varit demonterat eller har drivaxelhuset varit demonterat från bälghuset?

Försökte hitta en verkstadshandbok för gratis nedladdning men kunde inte hitta en komplett bok, ska kolla i morrn igen.

Annars finns det där man får betala några dollar för nedladdning, vill du ha en länk till detta?

Vill du ha en länk till reservdelskataloger på drevet och motorn?

Ta isf en bild på typskylten som sitter på plastkåpan över flamskyddet, brukar sitta där iaf.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Det ser lite tokigt ut där övre växelaxel möter undre växelaxel, de har inte gått i varandra korrekt.

Är undre växelhus fastdraget full ut på bilden ovan?

Ja det är fullt fastskruvat på bilden.

Montera undre växelhus Mercruiser Alpha One:

Ställ fjärreglaget i Framväxelläge.

Kolla i vilken position övre växelaxel ("hästskon") står i.

Ställ undre växelaxel i samma position.

För upp undre växelhus och kontrollera att undre växelaxel passar ihop med uttaget i övre växelaxel.

Här har jag uppenbarligen gjort fel, jag demonterade i neutral, gör detta att växlarna ej går i?

Samtidigt vrider man lite på propellern så att splinesen på drivaxeln går i motsvarande splines i drivaxelhuset.

Justera undre växelaxel vid behov så den går i uttaget i övre växelaxel.

Dra ihop...

Ställ reglaget i Neutralläge.

Kolla att det verkligen är neutralläge.

Ställ reglaget i Framväxelläge och kolla så det är Framväxelläge.

Klart att fylla på ny olja i drevet.

Nej, den övre växelaxel går bara upp i ett utrymme i bälghuset där hävarmen till växelvajern sitter.

Har bälghuset varit demonterat eller har drivaxelhuset varit demonterat från bälghuset?

Nej, jag har bara tagit av och bytt växelhuset.

Försökte hitta en verkstadshandbok för gratis nedladdning men kunde inte hitta en komplett bok, ska kolla i morrn igen.

Annars finns det där man får betala några dollar för nedladdning, vill du ha en länk till detta?

Gärna det👍

Vill du ha en länk till reservdelskataloger på drevet och motorn?

Ta isf en bild på typskylten som sitter på plastkåpan över flamskyddet, brukar sitta där iaf.

//Pär

Bild kommer 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att Marinshopen hade VHB för Alpha One Gen 2 för 678 kr.

https://www.marinshopen.se/product/verkstadshandbok-mercruiser/mer818177k2

Detta är original bok som brukar kosta betydligt mer...

Annars finns denna för nedladdning men inget slår en riktig bok tycker jag, står inte vad det kostar och man måste skapa konto först.

https://www.emanuals.com/mercruiser-service-manual-14-alpha-one-generation-ii.html?srsltid=AfmBOoqZNym5JfOdd2zDNENQGAtBDm9lU7tyOFMA2ZLMTgCWCkmbhlU7

Finns några andra men kan vara skumma sidor, googla "mercruiser alpha one generation 2 service manual" så visas resultaten.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick rätt på detta idag, justerade växelvajern enligt anvisning på nätet, 153 mm om jag minns rätt.

Sedan fick vajern mellan gasreglaget och stagen på motorn justeras lite och vips satt växlarna rätt.

Undrar fortfarande varför uppochner L:er inte går in mer i hästskon men det får bli ett vinterprojekt.

Stort tack för svaren ni gett.

Mvh

Ted

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...