RotJon 0 Postad 25 Maj Hej! Jag lägger mig till skaran som behöver laga genomgående hål i skrovet. Vad jag inte finner svar på dock, är hur jag på bästa sätt lägger igen hål på ca 10 mm efter slang som gått till hydrauliska trimplan? Hålen är gjorda i den del av akterspegeln som är förstärkt och har således en tjocklek på kanske 20 mm plusminus någon millimeter. Utifrån och in: gelcoat, glasfiber, plywood, glasfiber. Hålen verkar ”coatade” med något då plywooden ser ut att må bra. Det ena alternativet jag verkar ha är: att fasa hålen och lägga epoxispackel och gelcoatspackel längst ut samt måla insida. Det andra alternativet är att plasta insidan och sedan samma som alternativ ett. Det tredje alternativet är att även plasta utsidan och säkert mest korrekt, men då detta är över vattenlinjen så kommer jag troligen aldrig lyckas matcha färgen på gelcoaten och därav få en batikmönstrad akterspegel. Alternativ 1 och 2 inbillar jag mig ger 2 runda ringar på kanske 40 mm i fel färg? hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 734 Postad 26 Maj Hej Är det mindre hål ovan vattenlinjen så kan du göra så här: Fasa av hålet på utsidan och insidan, ca 45 graders vinkel. Kan man göra med en stor försänkare eller en roterande fil i t.ex. borrmaskinen. Slipa hålet inuti om det är topcoat i hålet, blås rent eller dammsug och tvätta med aceton och låt torka. Lagning: Fyll igen hålet med fintrådigt glasfiberspackel, markerat med grönt på bilden. Låt härda. Slipa ner lite grand så du får lagningen under den befintliga gelcoatytan. Blås rent eller dammsug och tvätta med aceton. Lägg på gelcoatfiller/gelcoatspackel på utsidan och insidan, markerat med rött på bilden. Lägg gärna tjockare lager gelcoatfiller/gelcoatspackel på utsidan. På insidan behöver du inte göra mer än se till att du täcker lagningen om den inte syns. På utsidan behöver du kanske fylla på med mer gelcoatfiller/gelcoatspackel beroende på vilken finish du vill ha. Tvätta isf av med aceton, slipa jämnt och fyll på med ny gelcoatfiller/gelcoatspackel. Slutfinish: Våtslipa (400–1000) ytan så det blir jämnt och "smälter in" med befintlig gelcoat. Polera vid behov. Tänk på att det finns gelcoatfiller/gelcoatspackel i olika kulörer, även vita kulörer ex: https://www.seasea.se/produkter/plast-glasfiber/gelcoat Skrolla ner så kommer gelcoatfiller/gelcoatspackel i olika kulörer, köper du i butik så skall personalen veta vilken du ska ha till din båt. //Pär 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RotJon 0 Postad 26 Maj Tack för utförligt svar! Ett hål på 10 mm är ett mindre hål då gissar jag? Skulle du säga att glasfiberspackel är bättre än epoxispackel med ballonger för denna lagning? Gällande kulören på gelcoat så har jag en Fjordling 17 från 60-talet och det verkar vara att man tagit den kulör som fanns tillhanda, så väldigt svårt att hitta rätt. Jag har köpt några olika och har hittat en som är snarlik, men inte 100. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 726 Postad 26 Maj Mycket bra instruktioner från @Mercury_44XS. Jag skulle föredra kortfibrigt glasfiberspackel, i och med glasfiberinblandningen blir den starkare och hållbarare. Enbart epoxi (eller polyester) med ballonger är enbart utfyllnad och har ingen egentlig styrka, kan lätt spricka etc. På ett 10mm hål ovan vattenlinjen är det i realiteten kanske skit samma, det lär hålla med bara utfullnad också, men skulle ändå valt glasfiberspackel. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 734 Postad 26 Maj 17 minuter sedan skrev RotJon: Skulle du säga att glasfiberspackel är bättre än epoxispackel med ballonger för denna lagning? Alltid... Jag brukar jämföra med att laga puts på hus om ett hus är putsat med KC B bruk så ska man ju inte laga med finbetong😉 19 minuter sedan skrev RotJon: Gällande kulören på gelcoat så har jag en Fjordling 17 från 60-talet och det verkar vara att man tagit den kulör som fanns tillhanda, så väldigt svårt att hitta rätt. Jag har köpt några olika och har hittat en som är snarlik, men inte 100. Ja äldre Fjordlingar kan vara svåra i kulören men vi kan nog utesluta 2000 VIT som är riktigt vit. Jag vet att jag fått bryta topcoat både med svart, gult och rött för att få fram så nära det bara går. Finns en som har kulörkoden 3032 / 8012 och kallas äggskal eller Dovervit men den kom nog senare in på 1970-talet. Sen finns det en "gräddvit" som är lite åt det gul-beiga hållet (tänk NCS 0502Y –0505Y10R) men har inte koden i huvudet. Grädde kan ju ha olika kulör allt från vit till ljust gul... Ska kolla senare under dagen, ska iväg på uppdrag snart. Tror det finns någon Fjordlingklubb på nätet, FB har jag inte så där vet jag inte om det finns något. Kanske någon här på MG som vet på rak hand? //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RotJon 0 Postad 26 Maj Tack för det, då blir det att inhandla kortfibrigt glasfiberspackel! Ja jag är med i Fjordling-gruppen på Facebook också och får mycket tips kring båten. Det är dovervit som jag har och den är nära men lite för vit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser