Jwboat 0 Postad 18 Maj Hej köpt min första båt med en Suzuki df80a ifrån 2009, där förra ägaren sa att jag var tvungen att byta Mapsensorn. Åkte in till lokala marinan och han sa att det till 99% var bara att blåsa rent sensorn och runt om. Sagt och gjort verkade det funka. Efter det så fick jag ett 2-2 larm på motorn och det skulle vara iac sensorn som strulade eller att den drar tjuvluft någon stans. Jag har kollat runt och allt verkar helt, inga spruckna eller slitna slangar. Kan felen ha något samband? Har ni några tips för en nybörjare? Sen har jag ett 3-7 larm också och det är trimsensorn, men kablarna till den är avklippt så det borde ju inte vara så konstigt att den larmar för det. Kan jag köra utan den eller ska jag passa på att byta den med? tacksam för svar. mvh Jw Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aders 9 Postad 18 Maj Kan ibland funka att nollställa bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 18 Maj 4 timmar sedan skrev Jwboat: Efter det så fick jag ett 2-2 larm på motorn och det skulle vara iac sensorn som strulade eller att den drar tjuvluft någon stans. Jag har kollat runt och allt verkar helt, inga spruckna eller slitna slangar. Kan felen ha något samband Blåste du in i MAP (Manifold Absolute Pressure)-sensorn? Kolla så den inte är sprucken. O-ringen hel? IAC (Idle Air Control) är ingen sensor i den bemärkelse utan en ställmotor som öppnar och ökar tomgångsvavtalet eller stänger och sänker tomgångsvarvtalet. Kolla så den inte fastnat i helt öppet läge p.g.a. sot eller någon annan skit På ett sätt så har de ju ett visst samband. Vad har du för varvtal på låg tomgång? Har du ställbar tomgång från reglaget? Kolla om gasspjället står öppet på låg tomgång. MAP-sensor har reservdelsnummer 18590-68H00-000 om dina uppgifter stämmer. IAC har reservdelsnummer 18137-87L02-000 Men ta en bild på typskylten eller skriv av allt som står där så dubbelkollar jag så det är rätt delar. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jwboat 0 Postad 22 Maj 2026-05-18 vid 16:49 skrev Mercury_44XS: Blåste du in i MAP (Manifold Absolute Pressure)-sensorn? Kolla så den inte är sprucken. O-ringen hel? IAC (Idle Air Control) är ingen sensor i den bemärkelse utan en ställmotor som öppnar och ökar tomgångsvavtalet eller stänger och sänker tomgångsvarvtalet. Kolla så den inte fastnat i helt öppet läge p.g.a. sot eller någon annan skit På ett sätt så har de ju ett visst samband. Vad har du för varvtal på låg tomgång? Har du ställbar tomgång från reglaget? Kolla om gasspjället står öppet på låg tomgång. MAP-sensor har reservdelsnummer 18590-68H00-000 om dina uppgifter stämmer. IAC har reservdelsnummer 18137-87L02-000 Men ta en bild på typskylten eller skriv av allt som står där så dubbelkollar jag så det är rätt delar. //Pär Hej Pär. Map sensorn hade ingen spricka och o ringen är hel och fin, satt dit en ny och fortfarande samma problem. Ställmotorn ser ren och fin ut. kopplade upp motorn på SDS och tomgången är 1000-1200rpm vilket är nästan dubbelt som den ska vara på? har ingen ställbar tomgång på reglaget och gasspjället står inte öppet på tomgången. mvh Jw Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 22 Maj (redigerade) Ja tomgången alldeles för hög. Om inte IAC är skitig, sotig mm och ingen tjuvluft så felsök enl VHB. Men använd inte startgas när du kollar ev. tjuvluft, går lika bra med 5-56, 6-66 eller något liknande men betydligt mindre brandfarligt. Förövrigt tycker jag att startgas borde förbjudas eller licensbeläggas Här kommer länk till VHB: https://www.manualslib.com/products/Suzuki-Df80a-4218495.html Sidorna 72—90 Där finns även mätvärden. Kolla även alla kablar inkl. jordanslutningar så de är hela, fria från oxider och ev. musgnag. //Pär Redigerad 22 Maj av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jwboat 0 Postad 23 Maj 13 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ja tomgången alldeles för hög. Om inte IAC är skitig, sotig mm och ingen tjuvluft så felsök enl VHB. Men använd inte startgas när du kollar ev. tjuvluft, går lika bra med 5-56, 6-66 eller något liknande men betydligt mindre brandfarligt. Förövrigt tycker jag att startgas borde förbjudas eller licensbeläggas Här kommer länk till VHB: https://www.manualslib.com/products/Suzuki-Df80a-4218495.html Sidorna 72—90 Där finns även mätvärden. Kolla även alla kablar inkl. jordanslutningar så de är hela, fria från oxider och ev. musgnag. //Pär Tack för hjälpen jag provar. En annan grej jag såg när jag kopplade upp motorn på SDS är motortimmarna var över 1400h när säljaren av båten skrivit 230h. Är det något du hade gått vidare med? Kan ju varit att han inte haft en aning eller att han iskallt räknat med att man inte hade kollat det? Tänker det är ju en stor skillnad. Hur tillförlitlig är SDS? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 23 Maj 2 timmar sedan skrev Jwboat: En annan grej jag såg när jag kopplade upp motorn på SDS är motortimmarna var över 1400h när säljaren av båten skrivit 230h. Att en 17 år gammal motor "bara" skulle ha gått 230 h är ju inte omöjligt men föga troligt, det skulle innebära 13,5 h i snitt. 1400 h är mer normalt (82,35 h per år) och ligger lite över genomsnittet i drifttimmar skulle jag tro. Och som vanligt finns det väl ingen instruktionbok, inget servicehäfte med stämplar, ingen dokumentation öht. (kvitton, fakturor mm). Säljaren sålde väl båten åt någon släkting eller en kompis kompis svärmor och den hade "bara" gått i sötvatten... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser