Janne19 0 Postad 17 Maj (redigerade) Jag har en Evinrude E-tech där trim/tilt krånglar. Den fungerar att sänka motorn men att höja motorn gick först trögt till att sedan inte fungera alls. Jag har säkerställt att batterierna är fulladdade, bytt flatstiftsäkringar, kollat kontakterna, fyllt på med powertrimolja. Nu får jag inte ens något ljud från tiltmotorn när jag trycker på ”uppåtknappen”. Den la av helt när jag fyllde på olja. Och/eller när jag skruvade för manuell release. Vad kan jag göra mer? Redigerad 17 Maj av Janne19 Felstavning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 728 Postad 17 Maj Fullständig modellbeteckning, serienummer och tillverkningsår? Ta gärna ett foto av typskylten. Behöver denna information för att hitta rätt dokument bl.a elschema, typ av PTT och relä för PTT. Mest troligt är elfel t.ex. relä eller glappkontakt mm. men först behövs info enligt ovan. Har du instruktionsbok? Det är inte bra att överfylla systemet, det blir tvärstopp... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne19 0 Postad 18 Maj Tack Pär! Okej, så jag kan ha fyllt på med för mycket powertrimolja? Jag tog foton enligt bifogad. Jag tror att det är 2009 års modell. Jag har en instruktionsbok, men inte som är tillgänglig nu i dagarna. Vänliga hälsningar / Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 728 Postad 18 Maj Ja jag ser att det är en 3-cyl. 75 hk eller 90 hk motorn men mer kan jag inte se på bilderna. Motorns typskylt sitter på fästbygeln eller svivelfästet, alltså inte på själva motorn. På näst sista bilden ser jag även PTT relät (reservdelsnr 586767 som sitter under startmotorn på BB-sida. På första bilden ser man även UP/DN knapparna på underkåpan. Har du använt knapparna på motorns underkåpa eller reglaget när du kört PTT? Gick PPT-motorn åt båda håll från början? Sedan gick det bara att köra nedåt men inte uppåt och nu inte alls. Jag måste ha fullständig modellbeteckning och serienummer för att få fram rätt elschema så du inte är och "pillar" på något som tillhör insprutningen. Går betydligt enklare att felsöka med korrekt elschema istället för att gissa var man ska leta. PTT kablarna är grön resp. blå som går till motorn. På relät sitter för utom grön och blå även en röd och en svart. Marinshopen har delar men allt är inte tillgängligt, dessa motorer tillverkas ju inte längre. OMC som har gjort ursprunget till motorn från början gick i konkurs 2000 och BRP som köpte konkursboet slutade tillverka 2020. Finns vissa delar som tillverkas som eftermarknadsdelar men man måste akta sig för billigt Kina-skit som säljs på Alibaba eller vad det nu heter. Återkom med bild på typskylten så kan jag länka till rätt reservdelskatalog och elschema/verkstadshandbok om det finns för gratis ned laddning. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne19 0 Postad 18 Maj Tack igen Pär! Jag får återkomma med kompletterande info. Men svarar på två frågor enligt nedan. Har du använt knapparna på motorns underkåpa eller reglaget när du kört PTT? Jag har både använt knapparna på underkåpan och reglaget. Samma resultat. Gick PPT-motorn åt båda håll från början? Ja, men trögt uppåt och inte hela vägen upp. Sedan gick det bara att köra nedåt men inte uppåt och nu inte alls. Det går det utan problem neråt, men inte alls uppåt. När jag trycker på uppåtknappen hörs inte heller längre något motorljud. / Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne19 0 Postad 23 Maj Hej igen Pär! Nu bifogar jag foto på typskylt + foto ur instruktionsboken. / Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 728 Postad 23 Maj Länk till reservdelskatalog: https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=2009&hp=90&model=E90DSLSEB Ska se vad jag hittar angående VHB eller elschema. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 728 Postad 23 Maj Elschema: https://techschems.com/evinrude-e-tec-wiring-harness-diagram PTT motorn ute till vänster i bild och PTT relä strax ovanför kl 13. Även PTT-givare, kåpknapp och reglageknapp är på vänster sida av bilden. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne19 0 Postad 24 Maj Återigen, tack Pär! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser