Gå till innehåll
måndag 15 juni 2026

Rekommendera Poster

Tjena! 
Har köpt ett ordentligt projekt med en b20 och ett 270 drev. Lyckats få igång motor så allt stämmer men därefter kommer ju drevet. 

drevlyftsmotorn klickar bara när man drar i reglaget, jag har skruvat isär den svarta el-boxen och allt sitter som det ska. Drevet är för tillfället i högsta läget och hade varit bra att få det o funka. 

tror ni drevmotorn är pajj, går de isåfall pilla upp o laga själv? Är det elfel någonstans? 

någon spm har någon aning eller stött på liknande problem?😅😅

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska vanligt att drevmotorerna på 270/280 fastnar.

Ta isär, gör rent, och testa på bänken. Sen kan du återfetta och montera ihop igen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en sprängskiss:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-stacionarnyh-dvigateley/volvo-penta/aq130-6630/aq130-13109/aq130-172859/mechanical-lift-device-aq-drive-unit-250-270-mo-xxx-87999-839135-2043152

Kan vara till lite hjälp kanske...

Vill du ha länk till komplett katalog så ange fullständig modellbeteckning på motorn och serienummer på både motor och drev.

Kan även finnas verkstadshandbok online, är nödvändigt om man inte ska gissa sig till åtdragningsmoment, inställningar mm.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

IMG_1375.png.4734c5783e58aecb45ca06e5342eaac4.png

När du säger att det ”klickar” är det reläerna som drar resp. faller.

Dessa relän är standardrelän och tillsammans kopplade såsom en polvändare. Dom möjliggör alltså att motorn kan rotera åt båda hållen.

Högst upp den lilla svarta boxen sitter det en stor mikrobrytare, nummer 26, brukar vara blå med en blank knapp.

Kolla att den är hel, om jag minns rätt skall den stänga av drevmotorn när den gångade stången är i sitt översta läge, och det inträffar när drevet är helt nedfällt.

Sedan den gängade stången nummer 12 och dess mutter, om grejerna är hela och fria från rost så brukar dom istället vara fulla med gammalt stelnat och härsket fett. Lika illa brukar det vara med snäckdrevet nummer 6.

Men börja med att skruva loss motorn, tag inte bort anslutningarna och provkör den, om den bara går åt ena hållet skruvar du loss mikrobrytaren så att dess knapp inte längre är intryckt.

Om motorn går är det en bra början! Isåfall är det högst troligt att det föreligger en stor mekanisk tröghet någonstans. Det kan vara oxid på reläernas anslutningar, och det är sällan dessa är trasiga.

Ibland på vissa exemplar finns det / skall det finnas också en automatsäkring, kanske nummer 38 eller 39 på bilden. Om den löst ut brukar inte någonting funka, alltså inget reläklick, men under årens lopp kanske någon ändrat på det.

Jo, delen som jag inte vet vad den heter, nummer 4… om den är hårt åtskruvad är det inte så säkert att det funkar, den komprimerar ju fjädern nummer 10, som via brickorna 15 bromsar det hela en del.

Kullagret nummer 16 är kritiskt, det skall vara ett kapslat kullager och brukar finnas hos https://www.kullager.se

Firman Drevdelar brukar ha kompletta begagnade men renoverade sådana här drevlyftar, men dom kostar en hel del, knappt sexochetthalvttusenkronor.

Det är inte direkt någon spjutspetsteknik, utan rätt grov mekanik med enkel elektromekanik, inget knepig digitalt tjaffs och det behövs inga specialverktyg, men en stor skiftnyckel och ett stort skruvstäd är bra att ha när man grejer med denna drevlyft. En och annan sådan har genom årens lopp hamnat i min verkstad. Vad jag vet så har jag den blåa stora mikrobrytaren hemma till påseende.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Janne_G:

Ganska vanligt att drevmotorerna på 270/280 fastnar.

Ta isär, gör rent, och testa på bänken. Sen kan du återfetta och montera ihop igen.

Ja så är det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Här kommer en sprängskiss:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-stacionarnyh-dvigateley/volvo-penta/aq130-6630/aq130-13109/aq130-172859/mechanical-lift-device-aq-drive-unit-250-270-mo-xxx-87999-839135-2043152

Kan vara till lite hjälp kanske...

Vill du ha länk till komplett katalog så ange fullständig modellbeteckning på motorn och serienummer på både motor och drev.

Kan även finnas verkstadshandbok online, är nödvändigt om man inte ska gissa sig till åtdragningsmoment, inställningar mm.

//Pär

Åtdragningsmomentet på delen nummer 4 skall vara exakt ”lagom” Nm.

Jag kopierade in skissen så att ts och andra lättare kan se vad vi skriver om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående momentet på detalj nr 4. Man ska kunna trycka ner drevet med 75kg på avgasutsläppet. Motorn med 3st anslutningar polvänds inte. Den har två fältlindningar. En för upp och en för ner. Den svarta motorn med två kablar har permanentmagneter, så den motorn polvänds för att ändra riktning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...