Hybro 1 374 Postad 29 April (redigerade) Cutlesslagret glappade väl så mycket efter 30 år. Bestämde mig för att byta. Först monterade jag bort det utanpåliggande rodret. Och fixade nya bussningar i upphängningen.... Rodret i sig blev senare bytt p g a grundstötning, knäcktes. - Monterade av propellern med hjälp av en drivknutsavdragare till bil, köpt på Biltema. Gick smidigt. Lossade sen propelleraxeln inuti båten och drog ur den bakåt. Nu när den var borta plockade jag även isär axeltätningen och köpte nya packboxar på Momentum. Senare när jag monterade allt så passade jag även på att rikta in motor och backslag genom att justera motortassarna. Kriteriet då var då att verkligen justera så att den delbara flänskopplingen, internt styrd med fals, ena halvan på propelleraxeln och ena på backslaget utgående axel så att de verkligen kom mitt för varandra, rakt o fint utan att skeva. Mätte det genom att föra in ett 0.1 mm mjukt bladmått emellan, uppe och nere, samt åt babord och styrbord. Men som sagt, detta var först efter bytet av Cutlesslagret. Lossade propellern smidigt. - Fram med en järnsåg. Lossade bladet och trädde in det bakifrån upp och nedvänt. Skulle ju såga utåt genom det gamla lagret som bestod av en mässingcylinder med en invändigt fastvulkad gummicylinder. Sågade först igenom gummit och sen försiktigt vidare i mässingröret. När jag bedömde att det var bara lite kvar, så knackade jag in en smal skruvmejsel, för att bända ena sidan av röret inåt. Till slut efter lite mer sågande, knackade jag helt enkelt ur mässingöret - det gamla lagret, utan att skada lagerhållaren. Putsade upp invändigt med fin smärgelduk. Och oljade in ordentligt. Såg nyss att någon rekommenderade två sågade spår, så som ovan fast med ett avstånd emellan, typ 10 mm. Blev säker lätt att bända ut den lilla biten med mejseln, än att typ böja hela sidan på röret, om än litet, som jag gjorde. Nu dags att tvinga in, montera det nya lagret. En gängstång några brickor och muttrar. Den ena muttern fastsvetsad i ena änden på gängstången, gjorde att det blev lätt att hantera. För att gummit på det nya vattensmorda lagret inte skulle skadas, lät jag gängstången gå igenom ett lämpligt rör. Röret kortare än lagret. Ja, bilderna får tala för sig. Redigerad 29 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 374 Postad 29 April (redigerade) Ja ett inlägg till, då det var stora bilder.... kunde ha förminskat.... Bilder av axeltätningen inuti båten. Oljeslang från liten reservor ( upp och nedvänd 33 cl petflaska) till nippeln. - Kontrollerade motor- och backslagslinjering mot propelleraxeln, så som jag gjorde ovan, efter några veckor. Alltså lossade de fyra bultarna som höll ihop flänsarna. Sköv isär dessa. Petade in ett bladmått emellan. Sköv ihop flänsarna. Kollade runt om på fyra ställen. Klart. Redigerad 29 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser