Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026
Stormfocken

Anod och packning/o-ring

Rekommendera Poster

Här kommer en kanske dum fråga - men jag hajar inte på vilken sida packningen ska sitta på anoden?

Köpt en ny anod till mitt s110-drev och packning och skruvar medföljde, se https://www.moory.se/p/anodring-110s-magnesium/

Men på vilken sida av anoden ska packningen sitta? Mot drevet, eller mot propellern till?

(När jag demonterade gamla anoden idag så fanns ingen packning där alls.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Stormfocken:

Här kommer en kanske dum fråga - men jag hajar inte på vilken sida packningen ska sitta på anoden?

Köpt en ny anod till mitt s110-drev och packning och skruvar medföljde, se https://www.moory.se/p/anodring-110s-magnesium/

Men på vilken sida av anoden ska packningen sitta? Mot drevet, eller mot propellern till?

(När jag demonterade gamla anoden idag så fanns ingen packning där alls.)

Ska egentligen sitta mellan anod och underhusets gavel men man kan undra varför?

Ligger båten i sötvatten?

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ligger i Mälaren. 

Det väl vara metallisk kontakt mellan anoden och drevet? Och då håller ju o-ringen distans istället för kontakt? Sedan verkar drevet originalmålat på drevets gavel och då är det ju bara skruvarna som står för kontakten, dvs det blir inte metallisk kontakt på något annat sätt. Ska det vara så?

Bifogar en bild på den gamla anoden när den sitter på plats. Som man ser funkar "propelleranoden" bra medan "drevanoden" knappt reagerat.

Drev_höst_2024.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Stormfocken:

Det väl vara metallisk kontakt mellan anoden och drevet?

Ja

Det är ju bara skruvarna som står för kontakten...

Men vad gör o-ringen för nytta eller onytta? Möjligen förhindra ev. skrammel om skruvarna bottnar.

9 minuter sedan skrev Stormfocken:

Som man ser funkar "propelleranoden" bra medan "drevanoden" knappt reagerat.

Antagligen olika metall i dessa båda anoder, kan vara zink i drevanoden medan propelleranoden kan vara aluminium eller magnesium.

Skall vara magnesium i sötvatten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, propelleranoden är magnesium och den andra ska också vara magnesium (men vem vet, kanske finns måndagsexemplar) men nu byter jag den till en ny av magnesium från Volvo Penta  (originalartikel). Innan sjösättning kommer jag också sandpappra bort all oxidering så den blänker, särskilt i och vid skruvhålen där skruvhuvudet sitter. Så får vi se hur det ser ut till hösten.

Kommer också fixa (slipa och måla) drevet nu innan sjösättning, så ser man kanske om det klarat sig från korrosion under säsongen. 

Funkar inte dessa åtgärder så funderar jag på att göra en fulkoppling metall till metall från anod till drev men hur har jag inte riktigt löst än. Förhoppningsvis ska det inte behövas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver byta propelleranoderna också, de är slut.

Väntar du så sitter kanske bara skruvarna kvar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev Stormfocken:

Ja, ligger i Mälaren. 

Det väl vara metallisk kontakt mellan anoden och drevet? Och då håller ju o-ringen distans istället för kontakt? Sedan verkar drevet originalmålat på drevets gavel och då är det ju bara skruvarna som står för kontakten, dvs det blir inte metallisk kontakt på något annat sätt. Ska det vara så?

Bifogar en bild på den gamla anoden när den sitter på plats. Som man ser funkar "propelleranoden" bra medan "drevanoden" knappt reagerat.

Drev_höst_2024.jpg

Jag skipar allltid bort färg, oxid och beläggningar från den ytan mot vilken offeranoden ligger an.

Sedan brukar jag lägga gänglåsningsvätska på skruvarna, den vätskan isolerar möjligen skruvarna, men det är inte så kul när anoden på propelleraxeln lossnar och skaver mot propellernavet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att mäta är att veta!

Jag resistansmäter alltid mellan drevanod och propelleraxel för att kolla att det finns kontakt så anoden fungerar på avsett vis.

Sen är propellern normalt isolerad från propelleraxeln vilket även det kan kollas genom en resistansmätning mellan propellerbladen och den nyss kollade drevanoden.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Lintott:

Jag resistansmäter alltid mellan drevanod och propelleraxel för att kolla att det finns kontakt så anoden fungerar på avsett vis.

Tack, men vad är drevanoden till för att skydda? Är det axeln (i stål) eller drevhuset (i aluminium)? Eller båda? 

Mot vilken yta ska anoden ha kontakt? (Den sitter ju inte an mot axeln)

Har letat runt på nätet och hittat flera gamla Volvo Penta manualer för s110-drev men de är alla mycket sparsamma med information om just drevanoden. Står i princip bara att det är viktigt med kontakt och att byta när ca halva är bortfrätt, inget om o-ringens montering mm. Oringen finns inte med på bilder heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Stormfocken:

Tack, men vad är drevanoden till för att skydda? Är det axeln (i stål) eller drevhuset (i aluminium)? Eller båda? 

Mot vilken yta ska anoden ha kontakt? (Den sitter ju inte an mot axeln)

Har letat runt på nätet och hittat flera gamla Volvo Penta manualer för s110-drev men de är alla mycket sparsamma med information om just drevanoden. Står i princip bara att det är viktigt med kontakt och att byta när ca halva är bortfrätt, inget om o-ringens montering mm. Oringen finns inte med på bilder heller.

Jag har Yanmardrev och de har ingen o-ring, så den delen är jag helt okunnig om.

Drevanoden ska skydda aluminiumet i drevet. Propelleraxeln har kontakt med drev, motor mm genom lagerna och därmed även drevanoden som är skruvad i drevet. Propelleraxeln har jag alltid trott är i rostfritt stål, jag har aldrig sett en endaste rostfläck på någon propelleraxel.

Propellern har en hårdgummiinsats inne i propellerkroppen. Den isolerar mellan propeller o drev.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Lintott:

Sen är propellern normalt isolerad från propelleraxeln vilket även det kan kollas genom en resistansmätning mellan propellerbladen och den nyss kollade drevanoden.

Tack för båda svaren, då förstår jag bättre. Och kommer till slutsatsen att o-ringen rimligtvis ska sitta mellan propellerkroppen och anoden. Där passar den nästan och i alla fall bättre än mot drevhuset till. Anoden kommer väl i så fall hindra fisklinekoppen att få kontakt med anoden men får kolla när jag är vid båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Stormfocken:

Och kommer till slutsatsen att o-ringen rimligtvis ska sitta mellan propellerkroppen och anoden.

Fast det var fel slutsats - nu hittade jag precis en bild (från Volvo Penta) som visar att o-ringen ska sitta mot drevhuset, se https://www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54147114?fullscreen=true&hintPhrase=876603&hintType=PartNumber

Den ska träs över en del av drevhuset vilket förklarar varför den passade så dåligt i själva anoden och själva anodens kontakt med drevhuset är vid skruvarna och en "utstickande" del av gaveln som sedan täcks av anoden.

Jaja, tror jag hajar nu så tack alla för som svarat för hjälp att tänka ut hur det ska vara. Får kolla vid båten imorgon att det är metallrent på den utstickande delen av gaveln (för på andra delar av gaveln ser det ut som originallack).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...