Gå till innehåll
söndag 07 juni 2026
AndersAnkan

Motorolja luktar bensin - Volvo penta 3 liters

Rekommendera Poster

Hade lite för mkt motorolja in min gamla 3.0 Volvo Penta. Tappade ur en liter i en dunk. Det luktade bensin om oljan. Tror att jag kan ha fyllt för mkt olja när jag bytte för ett år sedan. men frågan är hur mkt för mkt.... och hur mkt som är bensin.

Har nu bytt filter och motorolja, gjorde inte det efter förra säsongen.

Frågan är nu varför det kommer sig att oljan luktar bensin. Kan det finnas en länk till att motorn under en tid gick på 3 av 4 cylindrar förra året. (efter att ha bytt tändstift gick den perfekt). Tänker att bensinen inte förbrändes, kan den då ha läkt ner i motorn. 

Vad annars kan det vara? Bränslepumpen?

Tänker att jag nu kör med motorn och kollar oljan varje gång. Ska fota stickan för att följa utvecklingen. Fattar att smörjningen blir sämre, men kan hela motorn explodera?

Tacksam för tipps!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är definitivt inte bra med bensin i oljan då smörjningen blir sämre.

Att ett tändstift varit dåligt har ju tydligen varit orsaken till att motor bara gick på 3 cylindrar och går inte motorn på alla 4 så späder man ut motorljan med bensin.

Men det kan finnas orsaker till att tändstiftet gick sönder och s.k. "Radioavstörda" tändstift är känsliga om de blir sura av för fet bränsle/luftblandning som kan bero på flera orsaker och en av de vanligaste är att flottörventilen inte håller tätt eller att flottören är otät och man får för flottörnivå och därmed fetare blandning.

Jag skulle vilja ha fullständig modellbeteckning på motorn och helst serienummer för att komma med exakta förslag men du ka börja med att kolla följande:

• Titta ner i förasarhalsen när motorn går på låg tomgång (lys med ficklampa om det är mörkt) och kolla så det inte kommer bränsle ur spridaren i mitten av halsringarna eller accelerations-munsyckena.
  • Kolla även att det inte droppar bensin ur någon av spridarna eller accelerationsmunstyckena när motorn är avstängd.
  • Kolla färgen på de gamla resp. nya tändstiften om de är svarta av sot, ljusbruna eller helt rena och om det är någon skillnad mellan stiften och var de satt på motorn.
  • Ta ett kompressionprov, anteckna värdena. Alla stift demonterade, full gas och nödstopp aktiverad. Koppla loss gasvajern och gasa på spjällaxeln om du inte har separat handgas.
  • Har du bytt tändkablar någon gång? Dessa har en datumstämpel, kolla den.
  • Vad var det för stift som satt innan och vad sitter det nu?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många timmar har motorn gått med bensin i smörjoljan (uppskattningsvis)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den har en äldre modell av mekanisk bränslepump som drivs av kamaxeln så kommer bensin läcka ner i vevhuset om det är hål I membranet. De senare modellerna av mekaniska bränslepumpar fångar istället in den läckande bensinen och leder den med en slang till insuget. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TAck

Motorn är nog sen millenieskiftet. Den gick säkert 4 timmar med ett tändstift. Det kändes i alla fall som att den gick på 3 tändstift. Den kom max upp i 3000 varv, efter att ha bytt tändstift gick den som vanligt upp i 4000 varv. Det var liksom inget tryck i båten innan jag bytte stift

De gamla tändsiften var mkt gamla, hade aldrig bytt dem och har haft båten i kanske 10 år.... Bytte till NGK BPR6EFS.

Motorns serienummer är 4110164939. En 3.0GS PBYMCE

Bränslepumpen som jag tror är mekanisk ser rätt gammal ut. Detta är modellnummer hos volvo penta: 3854858

Tänker att jag börjar med att se om oljenivån ökar. Var bara lite orolig att allt skulle explodera...

Tack för all hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev Eld-:

Om den har en äldre modell av mekanisk bränslepump som drivs av kamaxeln så kommer bensin läcka ner i vevhuset om det är hål I membranet. De senare modellerna av mekaniska bränslepumpar fångar istället in den läckande bensinen och leder den med en slang till insuget. 

Yes, pumpen är mekanisk och ska drivas av kamaxeln (3854858 är volvos art nummer). Det går en röd slang från förgasaren ner till bränslepumpen. Tror den leder tillbaka bensin. Kan det fortfarnade vara membranet? Och byter man i så fall hela pumpen eller bara ett membran?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev AndersAnkan:

Yes, pumpen är mekanisk och ska drivas av kamaxeln (3854858 är volvos art nummer). Det går en röd slang från förgasaren ner till bränslepumpen. Tror den leder tillbaka bensin. Kan det fortfarnade vara membranet? Och byter man i så fall hela pumpen eller bara ett membran?

Om du har både bränsleledningen från pump till förgasare och en till slang från baksidan av membranet i pumpen till insuget eller insugssidan av förgasaren så är det ingen retur utan en slang som ska leda läckande bensin från pump till insug så att den inte hamnar i vevhuset. Det ska normalt inte komna någon bensin genom den slangen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...