Gbgdanne 7 Postad 25 April Har en motorbåt med utombordare styrpulpet. Förra ägaren hade satt på ny motor med reglage etc. Hänger under panelen gamla kablar mm rätt mycket. Det var den tjocka pluskabel kommer från batteri samma med minus. Men trångt som fasen. Kan man dra ist dubbelkabel 1.5 mm från styrpulpet till batteri för endast USB enhet. Med flatsäkring 10a på plus? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 255 Postad 25 April 1 timme sedan skrev Gbgdanne: Har en motorbåt med utombordare styrpulpet. Förra ägaren hade satt på ny motor med reglage etc. Hänger under panelen gamla kablar mm rätt mycket. Det var den tjocka pluskabel kommer från batteri samma med minus. Men trångt som fasen. Kan man dra ist dubbelkabel 1.5 mm från styrpulpet till batteri för endast USB enhet. Med flatsäkring 10a på plus? Mvh Det går säkert jättebra! Man brukar dimensionera kablarna efter hur mycket ström som den skall leda fram och hur långa dom är. Röd/svarta dubbelledare brukar vara från 1,5mm2 och uppåt. Misstänker att du skall anvönd USB till telefonladdning, då brukar 1,5mm2 räcka. Här finns en kalkylator som du kan använda tänk på att multiplicera kabellängden med två, du har ju en dubbelledarkabel. Kolla också att du kopplar + och - rätt på baksidan av USB-uttaget, märkningarna brukar vara svåra att se och om man kopplar fel så får man köpa ett nytt uttag. Glöm inte att säkra av kabeln nära batteriet, en 5A eller max 10A säkring kan vara bra att avsäkra en sådan kabel med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 539 Postad 25 April 21 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Här finns en kalkylator som du kan använda tänk på att multiplicera kabellängden med två, du har ju en dubbelledarkabel. Just den kalkylatorn dubblar själv "automatiskt" ledarlängden, lite förvirrande för den som kan något om el men kanske bra för andra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdanne 7 Postad 25 April Ja är för ladda mobil vid körning. Ska jag mecka i det fågelboet ger jag mej fasen på jag förstör nåt. El är inte min grej..😁 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 255 Postad 25 April 6 timmar sedan skrev Gbgdanne: Ja är för ladda mobil vid körning. Ska jag mecka i det fågelboet ger jag mej fasen på jag förstör nåt. El är inte min grej..😁 Då är det måhända lättare att dra en helt ny kabel fram till en befintlig elcentral, säkringsdosa eller liknande, man bör nu inte ansluta direkt till batteriet, det kan i såfall bli många kablar på polskorna. Till laddning av mobiltelefon räcker gott och väl en 5A säkring och det är ju egentligen kabeln fram till USB-uttaget du skyddar med en säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdanne 7 Postad 25 April 5 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Då är det måhända lättare att dra en helt ny kabel fram till en befintlig elcentral, säkringsdosa eller liknande, man bör nu inte ansluta direkt till batteriet, det kan i såfall bli många kablar på polskorna. Till laddning av mobiltelefon räcker gott och väl en 5A säkring och det är ju egentligen kabeln fram till USB-uttaget du skyddar med en säkring. Sitter en säkring på den usb enheten. Får hitta plint/plats vid panelen så. Är ju alldeles intill. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 255 Postad 25 April 29 minuter sedan skrev Gbgdanne: Sitter en säkring på den usb enheten. Får hitta plint/plats vid panelen så. Är ju alldeles intill. Tack Ja vad bra, men den säkringen skyddar bara USB-enheten, inte kabeln, men leta på panelen efter en ledig säkring, eller efter en som används till något annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdanne 7 Postad 25 April 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Ja vad bra, men den säkringen skyddar bara USB-enheten, inte kabeln, men leta på panelen efter en ledig säkring, eller efter en som används till något annat. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 378 Postad 25 April (redigerade) Ang trådrubriken. Ström som leds ut ur ett uttag, t ex USB är alltid ny. Ren färskvara. Ty det finns ingen gammal ström. 😇 Redigerad 25 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 255 Postad 25 April 6 minuter sedan skrev Hybro: Ang trådrubriken. Ström som leds ut ur ett uttag, t ex USB är alltid ny. Ren färskvara. Ty det finns ingen gammal ström. 😇 Vem vet hur gamla elektronerna är som är verksamma i ledningarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 378 Postad 25 April Eller hur ofta de byts ut? Men o andra sidan... Det krävs ju att elektroner flyttas för att det ska bli någon "ström". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 255 Postad 25 April 56 minuter sedan skrev Hybro: Eller hur ofta de byts ut? Men o andra sidan... Det krävs ju att elektroner flyttas för att det ska bli någon "ström". Hoppas att dom meddelar adressändring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser