Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026
patrikflink

Söker VP verktyg.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

En kompis byter slitringen i sitt överhus 290DPE.

Någon som har och kan hyra ut verktyget 884830 eller vet någon firma som hyr ut?

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är splineshylsan va?

Om ni inte får någon respons och inte tycker det är värt att köpa en hylsa så kan jag dela med mig av en bushfix variant som kan funka....eller inte. Det är verkligen en bushfix och bara bara nödlösning. Den funkade på mitt MS2 backslag och överhuset på ett drev är väl i princip samma konstruktion, eller?

Hojta till i sådana fall. Tycker inte det är värt dela den om ni inte är desperata då det alltid finns en risk att det går åt helvete och vill inte uppmuntra till helvete 🙂

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan skrev Boanjohan:

Det är splineshylsan va?

Om ni inte får någon respons och inte tycker det är värt att köpa en hylsa så kan jag dela med mig av en bushfix variant som kan funka....eller inte. Det är verkligen en bushfix och bara bara nödlösning. Den funkade på mitt MS2 backslag och överhuset på ett drev är väl i princip samma konstruktion, eller?

Hojta till i sådana fall. Tycker inte det är värt dela den om ni inte är desperata då det alltid finns en risk att det går åt helvete och vill inte uppmuntra till helvete 🙂

Det är polarens båt/drev. Har inte sett överhuset live, men läst lite att man måste hålla emot när det ska momentdras 120nm, han vill väl inte förstöra splines😉

Såg att han fick lite tips via FB gruppen VP av någon som använt skruvstäd med aluminium.

Orimligt dyrt att köpa just det verktyget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev patrikflink:

Det är polarens båt/drev. Har inte sett överhuset live, men läst lite att man måste hålla emot när det ska momentdras 120nm, han vill väl inte förstöra splines😉

Såg att han fick lite tips via FB gruppen VP av någon som använt skruvstäd med aluminium.

Orimligt dyrt att köpa just det verktyget.

Sådana skruvstäd är nog sällsynta.

Däremot kan man lägga i två bockade aluminiumbitar i ett traditionellt skruvstäd. Kan du tillverka själv, eller köpa på exempelvis Biltema, det kan tänkas att sådana skyddsbackar även har en magnet på baksidan, Kolla här, finns i två storlekar. Dessa är av plast eller komposit.

Jag har använt skyddbackar av ek, det funkar bra det också.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja skruvstäd med aluminiumbackar kan nog funka. 

Min bushfix var att jag tog en vanlig sexkantshylsa av sådan storlek att den med god marginal går över splines axeln och i den gjöt en splineshona genom att fylla hylsan med glasfiberspackel och trycka dit den över axeln, där den fick sitta och härda i typ ett dygn. Spände fast hylsan i ett skruvstäd (med backslaget uppepå) och lyckades lossa vänstergängade muttern (i andra änden av axeln) med mutterknackare. 

Jag hade nog glömt olja in axeltoppen, så det gick inte få loss hylsan från axeln utan att gjutningen förstördes. När axeln var ute gjorde jag en ny gjutnig inför återmonteringen. Oljade in axeln ordentligt innan och då lyckades jag efter härdning (eller om det var halvhärdat, minns inte riktigt) få loss hylsan med intakt gjutning. 

Det smulade en hel del av glasfiberspacklet vid demonteringen och fick ner mycket spackelsmulor i huset, så det blev lite sköljning etc för att göra rent.

Vid återmonteringen var jag mer noggran🙂

Så det är oxå ett sätt, som inte finns någon garanti att det funkar och som riskerar att man gjuter fast en stor klump på axeln och då står där med.....ja ett pinsamt klavertramp. Och risk man får ner skräp i huset.

Kan lägga till att jag blev på riktigt förvånad att hylsan höll.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verktyget är ju inte billigt om man kollar på Volvo Pentas nummer.

Såg att vissa tog över 3900 kr och billigast var nog DAM med 255€.

Jag har aldrig behövt använda detta verktyg men vet hur det ser ut och påminner lite om en s.k. splineshylsa som finns med 1/2" fattning vilket räcker om det är 120 Nm det skall dras med.

Splineshylsor brukar finnas hos de större verktygsbutikerna men jag tror inte man hittar hos lågprisvaruhusen.

Sen vet jag inte om den passar eller vad det är för dimension men googla på splineshylsa eller spline socket så visas ett antal resultat.

Det är bara att räkna antalet bommar på axeln och jämföra med motsvarande hylsa och de som jobbar i riktiga verktygsbutiker kunna sånt.

Jag har lånat ut en del specialverktyg men bara till folk jag känner och de har fått betala en depositionsavgift motsvarande vad verktyget kostar i inköp när de hämtat ut det och fått tillbaka avgiften när det återlämnades helt och oskadat, sen en liten peng som tack för lånet.

Så "känner" ni eller är på god fot någon som har Volvo Penta serviceverkstad kan ni ju fråga om de kan tänka sig en sådan lösning.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löste sig med lite EK i ett skruvstäd, stort tack till @Georg_Ohm från min kompis!

Ps: verktyget finns för 400kr hos tex Aliexpress, men man får vänta ett par veckor innan det kommer och det har han i tålamod till, han vill sjösätta!

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ek är ett hårt träslag, undrar om järnek är hårdare…

-Bra att del löste sig så långt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...