Gå till innehåll
torsdag 18 juni 2026
Ric_Gbg

Albin express mastinfästning

Rekommendera Poster

Tittade på en express idag.

Har haft en 78 cirrus tidigare som har en "stolpe" mitt i kabinen kopplad till rufftak precis under mastinfästningen. Expressen hade ingenting i kabinen och jag märkte att infästningen ser ut som att den har åkt ett par centimeter upp från sitt läge (topcoat sprickor runt). Man ser det lite men det känns mycket om jag känner med handen. Bifogar en bild. Vet ni om detta är allvarligt och vad är det för någonting?

Tack!

Riccardo

20260403_113528.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övriga däcket är byggt i sandwhich med Divinycell som distansmaterial men Divinycell klarar inte kompressionslasten under mastfoten, så där ligger en liten plywoodskiva inplastad.

Det har antagligen kommit in vatten antingen från däckskontakterna eller mastfotens bultar som gjort att plywooden blivit blöt och svällt. 

Det är inget jättejobb att fixa men har du inte plastat tidigare får du läsa på lite först. Kan tänka mig att klassförbundet eller ev FB-grupper för Express-seglare kan vara till hjälp, det lär ha varit många som gjort jobbet innan dig. Särskilt eftersom det uttryckligen står i klassregeln att plywooden får bytas ut till valfritt material.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för förklaringen.

Jag har plastat en del tidigare men aldrig vid mastfoten. Jsg får läsa på helt enkelt, det låter ok.

Tror du att det är någonting farligt att skjuta på momentet 1 eller 2 säsongen? kan tänka mig att det har varit så ett bra tag redan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är antagligen inte så bråttom. Du kommer att se hur det ligger till med plywooden när du sätter an riggen. Ifall den är helt rutten och mjuk kommer mastfoten att sjunka ner i däcket när du skruvar åt vantskruvarna.

I såna fall kan det vara klokt att göra en åtgärd så att inte mastbalken under däck punktbelastas mitt i och riskerar att knäckas. När däcket under masten är stumt och friskt som det ska fördelas lasten bättre över hela mastbalkens längd. 

Här fanns en beskrivning av arbetsgång - https://www.expresseglare.se/index.php/tips-trix/plasta-under-mastfoten/ 

Kanske kan du visa säljaren länken och förklara att detta behöver göras, och förhandla ner priset en smula?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

för att förenkla kan man köpa en liten bit G10, det är en stark färdiglaminerad skiva som fungerar utmärkt att plasta in istället för plywooden, går lite snabbare och sölar mindre än att laminera själv

mvh Johan

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...