Paramedic 3 Postad 23 Mars Jag hade en för liten trailer sett till vikt. Så jag köpte en bk hengeren 1219 som jag tyckte låg ok i pris. Men nu efter en sommar så har jag lite problem. Det ena är att båten inte lägger sig rakt på trailern, kontaktade återförsäljaren vilken sa att det blir så när båten har platt akter ( 2023 hr 532cc) vilket jag tycker låter konstigt då jag inte hade det problemet på min tk 750 trailer. Det andra lite mer problematiska jag har är att jag tyckte att jag hade väldigt konstig viktfördelning så jag skulle justera så jag får mindre kultryck. Mendet går inte att justera själva hjulaxeln utan bara att flytta båten bakåt men då sticker ju aktern på båten ut väldigt mycket från trailern. Är det någon som har samma problem med bk hengeren och har någon lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 728 Postad 23 Mars 37 minuter sedan skrev Paramedic: Det ena är att båten inte lägger sig rakt på trailern, kontaktade återförsäljaren vilken sa att det blir så när båten har platt akter Är inte riktigt med på vad du menar här, lutar båten i sidled, längsled eller drar den snett? Har du någon bild som visar? Eller menar du det lilla steget som fastnar på bakre sidohjulen? Är allt rakt på trailern och alla kölrullar i linje mm? 42 minuter sedan skrev Paramedic: Det andra lite mer problematiska jag har är att jag tyckte att jag hade väldigt konstig viktfördelning så jag skulle justera så jag får mindre kultryck. Vad har du för kultryck idag? Väg med en badrumsvåg och några reglar rakt under kuldraget eller hängvåg. Mycket onödig vikt i stuvfacken föröver som t.ex. dragg, tågvirke mm? Annars flyttar du vinschtornet bakåt tills du erhåller rätt kultryck. BK är lite knepiga på vissa båtar och bakre "vaggan" erbjuder inte mycket justeringsmöjligheter. Har sett att någon har bytt ut de stora plasthjulen mot mindre luftgummihjul. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paramedic 3 Postad 24 Mars Alltså båten tippar i sidled, har fått sätta ena sidans stödhjul väldigt mycket åt ena sidan för att tvinga båten rakt på trailer. Men det stora problemet är ju att jag har för mycket vikt fram så jag ville justera det med att flytta axeln vilket tyvärr inte gick. Som det är nu så sticker aktern ut 40 cm bak och jag måste få bak den ännu mer för att få en ok vikt fram. Jag har inte kollat kultryck men bilen tog sig knappt upp från båtramp jag använde ua flera år innan med gamla tk trailern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 728 Postad 24 Mars Vad du kan göra är att kolla kultrycket först och främst med en badrumsvåg och några reglar eller en hängvåg. Skall vara ca 75 kg. Kolla lastfördelning i båten och främst de utrymmen som är föröver midskepps, är det något du kan lyfta ur medan du kör upp/ner för sjösättningsramp. Ut med allt lösöre... Det räcker kanske med att du flyttar vinschtornet 5–15 cm bakåt för att få rätt kultryck. 40 cm utstick är inte jättemycket Rullarna verkar inte passa båtens botten optimalt, bygga om? Nej inte värt besväret. Alternativet är att du byter trailer till en storlek större och ett annat fabrikat som passar båtens bottenform bättre. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser