Gå till innehåll
måndag 23 februari 2026
Robinjaha

Slippa havstulpaner på utombordare

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som känner till en bra produkt som man kan applicera på drevet/trimpaketet till utombordare samt till ekolodsgivaren för att slippa gnaga bort de havstulpaner som bitit sig fast under säsongen.

Jag brukar försöka tvätta dessa delar under sommarens gång men det är alltid ett par rackare som lyckas hålla sig kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Utombordaren fäller du väl upp när du inte använder den, om inte börja med det.

Går inte främre delen av växelhuset (torpeden) upp helt ur vattnet, kolla din monteringshöjd.

Sticker antiventilationsplattan under botten skall du höja motorn.

Om båten har en konstruktionsfart på under 25 knop skall antiventilationsplattan ligga i nollpunkt, d.v.s. jämns med botten.

Om båten gör mer än 25 knop skall antiventilationsplattan ligga högre än botten,.

Se även bild nedan:

884085216_Monteringshjdutombordare.png.4cba99f348af0c4f7f4a5f6fde704c13.png

Kolla din monteringshöjd enligt bild nedan:

434726739_Mtamonteringshjd.thumb.png.0e66ab5d002f1344b66f5eddbe6dfce9.png

Här ligger antiventilationsplattan ca 1/2" (12,7 mm) under vilket är för långt ner för farter över 25 knop.

Rester av gamla havstulpaner tvättas bort med citronsyra alt. oxalsyra eller dyra specialmedel för detta ändamål.

Finns nog några trådar på MG om just detta, här en:

https://www.maringuiden.se/forum/topic/109941-borttagning-av-havstulpaner/?tab=comments#comment-850115

Bättringslackera växelhuset vid behov och vaxa innan sjösättning.

Mvh

Pär

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ja havstulpaner växer inte ovan vattenytan, men det finns det andra tulpaner som gör, dessa vållar dock sällan några problem för oss båtfarare.

Jag har sprayat mina propellrar och eko- och loggivare med Internationals Trilux.

Detta har inte hindrat påväxt, men färgen har iallafall hindrat att det blir större påväxtningar.

Ekolodets signaler tränger igenom havstulpanerna om den nu inte sitter extremt stora kolonier på givaren.

Besvärligare blir det på loggens givare som vanligtvis har ett paddelhjul, om man sprayar på dessa fastnar ju paddelhjulet ofta pga färgens tjocklek.

På propellrar har jag även haft Hempels Silic One, och den färgen funkar också bra, men svårt att jämföra rättvist då jag testat olika färger under olika säsonger, då havstulpanernas larver varit mer eller mindre aktiva.

Viktigt i sammanhanget är att du behandlar med en färg som är snäll mot den aluminiumlegeringen som du har i utombordsmotorns gjutgods, liksom i aluminiumpropellern, eller då använder en grundfärg som isolerar aluminiumlegeringen från den (nästan-) giftiga bottenfärgen, om nu denna innehåller ämnen som kan förtära aluminiumet.

Men det effektivaste är ju att lyfta upp motorn, eller varför inte ta upp hela båten..? den landbaserade tulpanen är en lökväxt och ger sig inte på båtar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 hours ago, Georg_Ohm said:

Hej!

Ja havstulpaner växer inte ovan vattenytan, men det finns det andra tulpaner som gör, dessa vållar dock sällan några problem för oss båtfarare.

Jag har sprayat mina propellrar och eko- och loggivare med Internationals Trilux.

Detta har inte hindrat påväxt, men färgen har iallafall hindrat att det blir större påväxtningar.

Ekolodets signaler tränger igenom havstulpanerna om den nu inte sitter extremt stora kolonier på givaren.

Besvärligare blir det på loggens givare som vanligtvis har ett paddelhjul, om man sprayar på dessa fastnar ju paddelhjulet ofta pga färgens tjocklek.

På propellrar har jag även haft Hempels Silic One, och den färgen funkar också bra, men svårt att jämföra rättvist då jag testat olika färger under olika säsonger, då havstulpanernas larver varit mer eller mindre aktiva.

Viktigt i sammanhanget är att du behandlar med en färg som är snäll mot den aluminiumlegeringen som du har i utombordsmotorns gjutgods, liksom i aluminiumpropellern, eller då använder en grundfärg som isolerar aluminiumlegeringen från den (nästan-) giftiga bottenfärgen, om nu denna innehåller ämnen som kan förtära aluminiumet.

Men det effektivaste är ju att lyfta upp motorn, eller varför inte ta upp hela båten..? den landbaserade tulpanen är en lökväxt och ger sig inte på båtar.

"den landbaserade tulpanen är en lökväxt och gersig inte på båtar."

Inte?

IMG_8484.jpeg

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar, tror att huvudet var aningen trött när jag skrev denna fråga och formuleringen blev lite se sådär. 😅

Nå väl, det jag mest var ute efter att skydda är delen på trimpaketet som ligger i plurret så länge båten är i sjön (från isen försvunnit tills vädergudarna hotar med is igen).

Båten är en liten Yamarin 56cc med 100 hk Yamaha på.

För övrigt så ligger en del av drev alltid i vattnet även vid fullt upptiltat ( ej något fel på motorn, svärfar hade en fin Yamarin 61 cc och den var likadan med en 150 hk Yamaha.)

Orsaken till att jag nämde ekolodsgivaren är för att det blir ett elakt vattensprut från ekolodsgivaren om det blir mycket med tulpaner (utan lök) 🤪, jag har lagat en "keps" i rostfritt ovan givaren som hjälper en hel del.

Tänkte mest om man kunde kleta på någon mirakelprodukt och slippa havstulpanerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev Robinjaha:

För övrigt så ligger en del av drev alltid i vattnet även vid fullt upptiltat ( ej något fel på motorn, svärfar hade en fin Yamarin 61 cc och den var likadan med en 150 hk Yamaha.)

Kolla din monteringshöjd innan sjösättning i vår och justera denna, tror kan hissa minst ett hål uppåt.

Då slipper du att främre delen av växelhuset badar i vattnet och blir beväxt av alger och sjögräs.

Även en del av monteringsbyglar och PTT kommer upp en bit ur vattnet.

Motorn högre monterad= Mer lättstyrd i högre fart, bättre fartegenskaper, ökat max varvtal och lägre bränsleförbrukning på marschfart samt betydligt mindre vattensprut runt motorn.

Har du aluminiumpropeller eller stålpropeller?

När du har motorn avlyft från akterspegeln passar du på att tvätta rent från all skit, alger och havstulpaner. Bättringsmåla monteringsbyglar mm. vid behov med metallfri grundfärg och lackfärg samt antibeväxningsfärg avsedd för aluminium t.ex International Trilux eller liknande. OBS: Får ej innehålla koppar...

Tänk på att inte måla på offeranoderna och byt dessa ofta, de kan se friska ut men är slut.

Offeranoder i aluminium är bättre i bräckt vatten än offeranoder i zink.

Köp alltid original offeranoder, billiga eftermarknadsanoder är ofta tillverkade av div. skrot och kan innehålla både koppar, järn mm. effekten kan bli den motsatta...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...