Gå till innehåll
torsdag 01 januari 2026
nelson87an

Renovering av volvo penta 4.3gi

Rekommendera Poster

Jag har stött på problem, håller på att rengöra och fixa insprutet på min penta 4.3gi pefs. Jag hittar inga packningar till det. Någon som har någon idé på var jag kan få tag i det. 

Sen skulle jag vilja ha en liten förklaring om hur det fungerar mer exakt? Om någon kan vill säga. Vad gör det lilla membranet tex? 

20251227_125727.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Länk till reservdelskatalog sprängskisser:

https://www.volvopenta.com/shop/0/search?offset=0&partType=Exploded&product=4.3GIPEFS

Här kan du bläddra framåt tills du hittar det du söker eller väljer du funktionsgrupp för att begränsa urvalet.

Länk direkt till TBI enheten:

https://www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54143000?hintPhrase=&hintType=None

Förklara hur TBI (Throttle Body Injection) fungerar skulle ta en halv dag men kortfattat ett enkelt insprutningssystem där injektorerna sitter monterade ovanför ett spjällhus. Man skulle kunna kalla det för en "elektronisk förgasare" men det är inte helt korrekt. Systemet regleras via en styrenhet som får signaler från ett antal sensorer på motorn som känner av varvtal, temperatur mm. Vill du ha en fullständig förklaring till hur systemet fungerar exakt så finns det böcker att köpa eller kanske låna på biblioteket. De som säljer verkstadshandböcker/reparationshandböcker har säkert, kan även finnas sidor online Googla "GM TBI function" så får du fram resultat.

Membranet du frågar om är en del att bränsletrycksregulatorn.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joo den vägen har jag redan försökt kolla. Dock har inte volvo penta något sånt att beställa. Har även varit på marinan och pratat med dom. Dom sa att dom inte kunde hjälpa till med delarna. 

Jag kanske har hittat det mesta på ebay. Dock inte membranet.  

Angående hur det funkar, vet jag på ett ungefär.  Tänkte mer exakt på regulator,  hur den jobbar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Volvo Penta har väl servicesatser att sälja fortfarande.

Mercruiser har vissa delar löst till 4.3 TBI motorerna men det är ju inte alls säkert det är de delarna du söker eller att de ens har samma TBI-enhet.

Annars är det till att leta upp en verkstad som reparerar TBI-enheter och höra om de kan hjälpa dig med delar, skall finnas en ID-bricka eller nummer på spjällhuset eller TBI-enheten som talar om vilken enhet du har.

Reparationshandbok är nog bra att ha om du ska pilla med detta själv.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...